buigt de ozonlaag net als bijvoorbeeld een fles water het licht af?

is de maan ook echt op de plek waar ik hem zie of word het licht iets afgebogen? ik denk zelf van niet want de ozonlaag is alleen een boel stof toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is niet zozeer de ozonlaag die het licht afbuigt, maar de hele atmosfeer.

Dit effect is merkbaar, en wel des te meer naarmate de zon of de maan dichter bij de horizon staat. Het effect is groot genoeg om de zon nog zichtbaar te laten zijn op het moment dat ze zich eigenlijk net onder de horizon bevindt.

Dus zonder atmosfeer zouden we de zon dan niet zien (ze bevindt zich immers onder de horizon), maar doordat de atmosfeer het licht als het ware rond de aarde buigt, zien we de zon dan toch, en wel net boven de horizon.

Voor de maan geldt hetzelfde als voor de zon.

Het afbuigende effect van de atmosfeer wordt veroorzaakt door twee effecten. Het belangrijkste effect is dat de atmosfeer aan het aardoppervlak een grotere dichtheid heeft dan hoog in de lucht. Het tweede effect is het temperatuursverloop in de atmosfeer.

Zie onderstaande link voor meer informatie; lees onder het kopje "Merkwaardigheden".

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens: de ozonlaag is niet een hoop stof, zoals je schrijft. De ozonlaag bestaat uit ozon. Dat is een giftig gas, dat hoog in de atmosfeer echter nuttig werk doet.

In feite bestaat de ozonlaag niet uit pure ozon; de ozonlaag is een laag in de atmosfeer waar wat meer ozon voorkomt dan daarboven en daaronder.

Maar zoals gezegd, het is de hele atmosfeer die voor de lichtbuiging zorgt, niet zozeer dat ozonlaagje.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eens met dit goede en uitgebreide antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank je. Maar jouw antwoord was óók goed - alleen had jij een net wat andere interpretatie van de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw antwoord is beter en het is meer jouw vakgebied. GV is een kenniswebsite en ik vond dat mijn antwoord niet veel meer toevoegde op jouw antwoord.