Hoe kan een spaceshuttle recht omhoog vliegen?

Als een raket afgeschoten wordt, dan draait die meestal rond om de stabiliteit te bewaren.
Maar als een spaceshuttle 'afgeschoten' wordt, dan vliegt de spaceshuttle recht omhoog zonder rond te draaien, hoe kan dat?

Toegevoegd na 19 minuten:
Een beetje natuurkundige uitleg is zeer welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

natuurlijk heeft de spaceshuttle een besturing, jij zocht een meer natuurkunde uitleg. het zwaartepunt van de raket ligt zoveel mogelijk bovenin de shuttle om de stabiliteit te waarborgen. probeer maar eens een bezem op 1 vinger te balanceren. wat lukt makkelijker, de zwaardere kant naar boven of de zwaardere kant naar onder? de lichte steel naar boven en het slingert alle kanten op..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door waanzinnig veel stuwkracht te gebruiken.

Toegevoegd na 4 uur:
Voila, zoals beloofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vleugels (en niet alleen de grote aan de zijkanten maar kleintjes kunnen ook bijvoorbeeld aan/bij de neus vooraan zitten) zorgen voor de stabiliteit tijdens het "afschieten" zodat inderdaad de "spin" niet nodig is voor de stabiliteit; overigens maakt de spaceshuttle wel een roll over tijdens de launch maar dit heeft hele andere doeleinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een simpele raket wordt inderdaad gebruik gemaakt van de rotatie, zodat het gyroscopische effect de raket recht omhoog laat gaan.
Bij de shuttle zou dat minder praktisch zijn, daarom wordt de rechte stand hier gehandhaafd door het richten van de motoren van de shuttle zelf.
Bij de start zie je op de filmpjes ook altijd de motoren even "kwispelen": je kan dan even de motorbesturing in actie zien.
Op Wikipedia vond ik hierover:

"De hoofdaandrijving bestaat uit drie herbruikbare raketmotoren (Space Shuttle Main Engines, SSME's) die werken op vloeibare zuurstof en vloeibare waterstof en worden gebouwd door Pratt & Whitney Rocketdyne Division. De stuwstoffen worden meegevoerd in de grote externe tank en wordt onder druk aan de motoren toegevoerd. Elke hoofdmotor kan via een hydraulisch stuursysteem tot 10,5 graden in beide richtingen zwenken om de richting van de stuwkracht te regelen en zo de stabiliteit van de vlucht te garanderen."