Is dit een tegenspraak? De zwaartekracht vertraagt de tijd. Als je met grote snelheid reist wordt je minder oud als stilstaan op Aarde.

Als je dichtbij een zwart gat komt zie je dat de tijd bijna stilstaat. Als jouw tweeling broer door de ruimte reist met grote snelheid komt hij jonger dan jij terug op Aarde. Zit er in de beide uitspraken een tegenspraak of vullen ze elkaar juist aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wordt je minder oud, of minder snel oud?

Letterlijk vertaald op basis van jouw vraag:

Het is geen tegenspraak. Zwaartekracht vertraagd de tijd. EN als je emt grote snelheid reist wordt je minder oud. Dus niet jonger..maar je gaat gewoon eerder dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van veraf naar dingen dichtbij een zwart gat kijkt lijken ze bijna stil te staan. Dit komt door het enorme snelheidsverschil tussen jou en die dingen. Maar als je naar jezelf kijkt terwijl je dichtbij een zwart gat bent, zie je gewoon het normale tempo. Want dan is er geen snelheidsverschil.

Als je vanaf de Aarde naar Bob kijkt, die heel snel reist, dan lijkt Bob vrijwel stil te staan. Dit komt door het enorme snelheidsverschil tussen jou en Bob. Maar als Bob naar zichzelf kijkt, zie hij gewoon het normale tempo. Want dan is er geen snelheidsverschil.