heb je een spiegelbeeld als je met lichtsnelheid gaat?

als je in de spiegel kijkt met deze snelheid kan het licht dan nog wel weerkaatst worden??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (11)

Als je al zo snel iets kan registreren, je ziet een lichtstreep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Daar zullen we nooit praktisch achterkomen
2. Je kan hem in ieder geval niet zien
3. Ja, er zal nog steeds licht op je vallen, dat zal weerkaatsen en ook weer in een spiegel weerkaatsen.

Toegevoegd na 29 seconden:
2. Zelf kan je het niet zien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het probleem is, dat zodra jij licht weerkaatst en het naar een spiegel moet, moet het een afstand afleggen. Aangezien jij al iets verder bent en de relatieve snelheid van de achtervolger nul is.
Ook al ga je met lichtsnelheid er zal nog steeds licht van jou afkaatsten het ligt er dan aan waar de spiegel staat en uit welke richting het licht komt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het nog "weirder" te maken: optellen en aftrekken van snelheden die in de buurt van de lichtsnelheid liggen mag helemaal niet...
Ja, je hebt dan zeker een spiegelbeeld. Het licht en jij gaan even snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal waarschijnlijk bedoelen dat je zelf reist in bvb. een ruimtecapsule aan lichtsnelheid. Volgens mijn logica, als die snelheid constant is, kan je net als in een vliegtuig jezelf zien in een spiegel.

Dit is een persoonlijke mening, want er bestaan nog geen gegevens over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op zich heb je gelijk, behalve dan dat er nog geen gegevens over bestaan. De relativiteitstheorie legt uit hoe dit zit, en die is bewezen. "Theorie" wil in dit geval niet zeggen dat er geen praktijk gegevens zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je loopt dan nog wel tegen het dopplereffect effect aan. Je houd niet echt zichtbaar licht over bij die snelheid.
Stel je vliegt op een stilstaande spiegel af.
Een door jou weerkaatste lichtstraal gaat met de lichtsnelheid op die spiegel af.
Jij gaat ook met de lichtsnelheid op die spiegel af.
Die straal en jij komen tegelijk aan.
Dus nee, je ziet geen spiegelbeeld.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is een ander geval als je de spiegel voor je houdt op bv. een halve meter afstand. Dus de spiegel en jij bewegen samen met de lichtsnelheid.
Een door jou weerkaatste straal vliegt met de lichtsnelheid voorwaarts. De spiegel ook. De lichtstraal haalt de spiegel nooit in. Dus ook dan zie je geen spiegelbeeld

Toegevoegd na 17 minuten:
De relativiteitstheorie maakt het wel wat ingewikkelder. Het bovenstaande geredeneerd vanuit een stilstaande waarnemer. Maar voor die stilstaande waarnemer wordt de afstand tussen jou en de spiegel nul. Zie de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt dan nog steeds een spiegelbeeld.

Op het moment dat je met (bijna) de lichtsnelheid beweegt, mag je snelheden niet meer domweg bij elkaar optellen of van elkaar aftrekken - Dat heeft te maken met de relativiteitstheorie (link toegevoegd).

Heel eenvoudig zou je kunnen stellen dat de grootste snelheid die twee voorwerpen ten opzichte van elkaar kunnen hebben, de lichtsnelheid is. Wanneer twee voorwerpen, die elk de lichtsnelheid hebben, naar elkaar toe bewegen, zal het voor een waarnemer op die voorwerpen lijken alsof ze op elkaar af bewegen met de lichtsnelheid.

Dat gaat ook op voor je spiegelbeeld bij dat soort snelheden. Je spiegelbeeld bestaat uit een lichtstraal die naar jou terugkaatst. Zelfs wanneer jij met de lichtsnelheid beweegt, zal die straal ten opzichte van jou nog steeds met de lichtsnelheid naar je toekomen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De hele zaak wordt overigens wat gecompliceerder omdat je zelf niets kunt waarnemen - wanneer je met de lichtsnelheid beweegt staat voor jou de tijd namelijk stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de spiegel en alles om jou heen met je meereizen zul je jouw eigen spiegelbeeld blijven zien. Relativiteit speelt pas een rol bij zaken die in verhouding met jou een andere snelheid of zwaartekracht ondervinden. (Zie ook de antwoorden hier voor de mijne.) Interessant wordt het, of een waarnemer van buiten jouw capsule jouw spiegelbeeld in jouw spiegel kan zien. Misschien was dat jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, je kan namelijk nooit met de snelheid van het licht gaan. Tenminste niet echt. Ik ben niet zo geweldig in uitleggen, maar Einstein heeft dit ontdekt en er een wet voor bedacht.
Maar als je iets langzamer gaat zou je zeker een spiegelbeeld hebben. Alleen kan een menselijk oog dat niet meer registreren door de snelheid. Je ziet misschien een heel snelle flits.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe snel of langzaam je ook gaat, de snelheid van het licht blijft constant ten opzichte van jezelf. Als je een spiegel mee neemt op je supersnelle ruimteschip zal je daar gewoon je spiegelbeeld in zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand heeft de reactie van rembem als 'niet waardevol' aangevinkt. Maar zijn antwoord klopt.
Wie de lichtsnelheid ook meet, met welke snelheid hij ook reist, de snelheid die hij meet is altijd dezelfde.
Als jij in een ruimteschip zit en met de snelheid van het licht reist en er staat een spiegel op aarde op jou gericht, zie je je eigen spiegelbeeld.
Een persoon die naast de 'stilstaande' spiegel staat zou de kleuren van jou zien in een rodere kleur dan je werkelijk bent, dit komt omdat licht uit golven bestaat. Dit heet roodverschuiving. Het is de vergelijken met het geluid van een naderende auto, en een auto die van je wegrijdt. De wegrijdende auto klinkt lager dan de naderende auto.

Ik weet niet zeker of jij je reflectie met of zonder roodverschuiving waar zult nemen... Iemand met natuurkundige achtergrond enig idee?