begeleider van een zwart gat?*zie uitleg

ik zat op wikipedia te lezen over zwarte gaten en daar stond dit.

In onze Melkweg hebben we behalve Sagittarius A* in het centrum nog een aantal mogelijke zwarte gaten die dichterbij staan. Het gaat steeds om röntgendubbelsterren die via een accretieschijf gas aan hun BEGELEIDER onttrekken. Hun massa's liggen tussen de drie en twaalf zonsmassa's.[10][11]

maar wat is nu de begeleider van een zwart gat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn heel wat koppels sterren te vinden die in elkaars gravitatiesfeer ontstonden/terechtkwamen en samen door het Melkweg "walsen"; ze draaien om elkaar heen. Dergelijk stel noemt men een dubbelster. In dit geval is één van beide sterren al ingeklapt tot een zwart gat en niet meer te zien dus. Omdat de wals nog steeds doorgaat en het zwarte gat massa "opslurpt" van zijn buur (waarbij röntgenstralen vrijkomen), kunnen we ze toch lokaliseren. De nog zichtbare ster noemen ze dan de begeleider. De kritische massa om tot een zwart gat te vervallen is vrij hoog. Kleine zonnen die in het gravitatieveld van een zwart gat terechtkomen, worden veel sneller "naar binnen gespeeld" dan grotere. Vandaar dat we meestal stellen vinden met een vrij grote begeleiderster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is één van de twee delen van een röntgendubbelster:

Een Röntgendubbelster is een dubbelster waarin één van de twee sterren een compact object is. Dit compacte object kan zowel een neutronenster als een zwart gat zijn. De andere ster wordt de begeleidende ster genoemd. De twee sterren in het dubbelstersysteem zijn door middel van hun zwaartekracht met elkaar verbonden en draaien om hun gemeenschappelijk massamiddelpunt. De begeleidende ster kan materie overdragen naar het compacte object waarbij röntgenstraling vrijkomt.