als je de aarde voorstelt en er land een grote meteoriet op kan het uit zijn baan gaan en dat je bijvoorbeeld 366 dagen hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Die mogelijkheid lijkt me uitgesloten.
Als de aarde uit zijn baan raakt,hebben wij (de mensheid) waarschijnlijk überhaupt geen dagen meer.
Wat het lot van de aarde an sich dan kan zijn is onbekend.
Ze zou in de zon kunnen storten of een zwervend bestaan in ons zonnestelsel. of zelfs in het heelal gaan leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je het opschrijft lijkt er dat er staat dat de aarde niet uit zijn baan kan omdat wij als mensheid daar dan last van zouden hebben. Ongetwijfeld bedoel je dat niet maar het is wel heel onduidelijk geformuleerd. Vandaar (-)
Dat zou goed kunnen en is ook waarschijnlijk gebeurt met sommige planeten, die de verkeerde kant opdraaien zoals Venus, of waarvan de pool naar de zon wijst. Bij het simpelweg condenseren van een planetaire schijf zou je dat soort afwijkingen in de rotatie niet verwachten.

Er zijn twee effecten die je kunt hebben, de dag (rotatie) kan sneller gaan, kortere dagen, of een langere omloopbaan (het jaar wordt langer). Als een komeet met de aarde botst, dan moet in de situatie daarna de impuls behouden blijven. Als je de aarde (bol van 12000 km) vergelijkt met een trein, en een komeet (bol van 10 km) met een muis, dan zal een botsing voor de trein weinig uitmaken, terwijl het wel een enorm effect heeft in de aardse atmosfeer als al die kubieke kilometers als as weer in de atmosfeer terechtkomen. Het neerstorten van een berg met flinke snelheid zal ook flinke vloedgolven veroorzaken, maar het effect op de aardrotatie en baan zal minimaal zijn totdat de meteorieten heel erg groot worden. Een botsing met dwergplaneet als Ceres zal wel wat effect hebben, maar nog niet in de orde van grootte van een dag. Ceres is ongeveer 2000 keer kleiner dan de aarde en 6000 keer zo licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moet zelfs geen meteoriet zijn om de rotatie van de aarde te beinvloeden en dus ook de tijd. Dit hebben we kunnen ondervinden na de aardbeving,die gepaard ging met de grote tsunami in Indonesie.
De meteoren die wij zien aan de hemel zijn soms niet groter dan een zandkorrel. Deze zullen geen invloed hebben op de aardrotatie, maar je kunt ook zeggen dat al het materiaal dat vanuit de ruimte op de aarde terecht komt, de massa van de aarde doet veranderen en zo ook zijn rotatiesnelheid. Dus strikt genomen zal elke meteor de rotatie beinvloeden, maar dan op zeeeeeeeeeeer klein niveau. Maar als men al die meteoren bijeen telt dan krijgt men wel een enorme massa die dan wel een grotere invloed heeft.
Dus hoe groter de meteoor hoe groter het effekt.
Robert