hoe kan het dat ik geen sterren zie?

ik verblijf in het boerenland bijna zonder straatverlichting 150km ten noord westen van berlijn en ook al is het helder zie ik geen sterren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
itsme
13 jaar geleden
andere bril?

Het beste antwoord

Hierin kunnen natuurlijk persoonlijke redenen een rol spelen. (nachtblindheid ,slechte ogen ...)
Ook atmosferische omstandigheden : zoals bewolking ,mist, schemering spelen een rol.
Maar de voornaamste is de lichtvervuiling ....In een boerengat zou dit een beetje minder een rol spelen , maar geloof me bijna gans West Europa op berggebieden na heeft last van die lichtvervuiling...ook al woon je in een boerengat.....Je woont nog steeds te dicht bij vervuilingsbronnen.
Kijk eens op het mapje hier : nagenoeg de hele Benelux is sterren-arm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Vraagsteller geeft aan, 150 km ten noordwesten van Berlijn te wonen, in een boerengat. Ik kom dan uit in de omgeving van Parchim - en daar is niet veel lichtvervuiling. Althans duidelijk minder dan in de Randstad, waar ik woon. Terwijl ik in de randstad, als ik uit mijn zolderraam kijk, toch echt een heleboel (nou ja, relatief dan - in Afrika zie je er veel meer) sterren zie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zitten niet echt achteraf, maar toch valt er hier vaak genoeg veel te zien!
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep. En zelfs in Amsterdam kun je de Grote Beer nog wel zien. Lang niet overal, maar er zijn genoeg plekken waar dat je nog wel lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon onder Parchin bij de Elbe maar toch vind ik het maar raar dat ik geen sterren zie.
Heb ook in de randstad gewoond en vermaakte me prima met de sterren en dat is het enige wat ik hier mis!
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm - smog uit Polen of Tsjechië?

Andere antwoorden (3)

Misschien is dat omdat het nog niet donker is?

Nee serieus, het wordt vrij laat donker 's avonds, je ziet ze pas vanaf 'n uur of 11 's avonds.
Het zou ook nog kunnen dat er hoge sluierbewolking is waardoor het wel helder lijkt, maar niet echt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe noordelijker, hoe langer licht, zie: http://www.astronova.nl/licht_donker.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik maar. Verhuizen naar de evenaar dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of juist naar de polen, wel elk half jaar verhuizen ;-)
Grote kans dat je een (andere) bril nodig hebt. Sterren zijn zulke kleine puntjes, als je ze vaag ziet, verdwijnen ze in de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk mogelijk dat er zulke dunne sluierbewolking was, dat je de bewolking niet zag, maar dus ook geen sterren.

Het is ook mogelijk dat je een (andere) bril nodig hebt.

Wat ook mogelijk is, is dat je nachtblind bent. Nachtblindheid bestaat in verschillende gradaties.

Om dat te testen, kun je eens samen met iemand anders naar een zwak verlichte omgeving gaan. Een plek waar het bijna donker is, maar waar nog wel hier en daar vaag iets te zien is.

Vraag dan aan die ander wat hij ziet, en vergelijk dat met wat jij ziet. Ziet die ander veel meer dingen dan jij, dan ben je waarschijnlijk nachtblind.

Kijk daarbij ook naar de details. Ziet de ander een geparkeerde auto, dan is het best mogelijk dat jij die ook ziet. Maar als jij alleen een vage contour ziet, en die ander ziet de ruitenwissers, het embleem op de auto, de portiergrepen, en de antenne inclusief antennedopje - dan ben je toch nachtblind.
Cryofiel