Heeft de ruimtevaart ons iets gebracht,waar we echt iets aan hebben?

Als leek zie ik alleen wat amusementswaarde.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Afgezien van de dingen die reeds zijn genoemd: vooral een enorme hoop kennis.

Kennis van materialen, kennis van het leven, kennis van de aarde, kennis van het universum.

Hoe die kennis precies heeft bijgedragen aan nieuwe ontwikkelingen, is nooit meer te achterhalen. Alle kennis is namelijk één, omdat onze wereld één is. Je zult dus nooit kunnen zeggen hoeveel procent van dat nieuwe diagnostische apparaat van de ruimtevaart afkomstig is. Dát die kennis heeft bijgedragen, en flink ook, staat wel vast.

----

Wat heel vaak wordt vergeten: dankzij de ruimtevaart hebben we nu een veel groter milieubewustzijn. De foto's van dat piepkleine bolletje, omgeven door een heel dun blauw vliesje dat wij dampkring noemen - dat bolletje dat rondraast door die grote, levensvijandige leegte - dat heeft ontzettend veel bijgedragen aan ons bewustzijn dat de aarde kwetsbaar is, dat we er maar één van hebben, dat we er volkomen maar dan ook echt volkomen afhankelijk van zijn. En dat we met ons allen saampjes op dat bolletje rondlopen. Dat we dus samen onze problemen moeten zien op te lossen.

Ik denk dat dat nog wel de belangrijkste bijdrage van de ruimtevaart is.

Toegevoegd na 28 minuten:
Plaatje toegevoegd - zie je de Aarde, door de ringen van Saturnus heen?
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik ook+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd +1

Andere antwoorden (8)

De tefalpan, dus de pan met tefloncoating... Dat is het enige dat ik weet dat we in het dagelijks gebruik overgehouden hebben aan de ruimtevaart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weersvoorspellingen met satellietbeelden.
Communicatie via satelliet.
14 jaar geleden
Als ik iets niet zie in de ruimtevaart, is dat de amusementswaarde.
AWM
14 jaar geleden
GPS navigatie apparatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbeterd beeld van het heelal.

Mooie sci-fi films.

Kick ass moon rocks.... :P

Toegevoegd na 1 minuut:
Precisiebombardementen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o.a. traagschuimmatrassen, sportschoenen met luchtzolen, zonnepanelen, survivaldekens met dat metalen laagje, droogvriesmaaltijden, duurzame autobanden, betere remmen, precisielasers (bypassoperaties) en thermokleding...
Genoeg toepassingen, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is al eerder geweest, zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/ruimtevaart-geldverspilling.13074
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
en vergeet daarbij dan niet
http://www.goeievraag.nl/vraag/ruimtevaart-goede-investering.4853
Het feit dat we ontzettend veel wetenschappelijke kennis hebben opgedaan door ruimtevaart, we zijn ontzettend veel meer over onze eigen planeet, ons eigen zonnestelsel en onze buurplaneten te weten gekomen. Ook beginnen we meer over exo-planeten te weten te komen die beter in ons berijk komen door betere telescopen. Het economische feit, ruimtevaart levert ook geld op door bijvoorbeeld experimenten voor instellingen of bedrijven in de ruimte uit te voeren en commerciële ruimtevaart zoals Satellieten die geld opleveren d.m.v het verstrekken van informatie, communicatie en bijvoorbeeld TV.
Het Technologische feit, door ruimtevaart zijn erg veel nieuwe dingen uitgevonden die hun weg nu hebben gevonden naar ons dagelijkse leven zoals instant maaltijden, magnetron, betere communicatie technologiën en ga zo maar door. Ook levert het in veel landen werkgelegenheid op, de NASA in de VS, de ESA in de EU, Rusland en de laatste nieuwkomer China hebben grote ruimtevaart projecten die veel mensen nodig hebben. Hierdoor heb je weer het feit dat veel mensen een goede baan hebben.