hoe word bepaald hoe snel iets gaat in de ruimte? hoe word bepaald welk object stil staat en wat niet. waaruit word gemeten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Snelheid wordt bepaald aan de hand van een referentiepunt, normalitair: De positie van de gebruiker. Zie ook de speciale relativiteitstheorie van Einstein.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Speciale_relativiteitstheorie

Toegevoegd na 37 seconden:
[wiki]
De speciale relativiteitstheorie is een natuurkundige theorie gepubliceerd door Albert Einstein in 1905. De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren niet kunnen bepalen wie van beiden een "absolute beweging" uitvoert en wie stilstaat. Het artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Annalen der Physik van Einstein droeg de titel "Zur Elektrodynamik bewegter Körper" (Over de elektrodynamica van bewegende lichamen). De theorie heeft als postulaat (aanname) dat de lichtsnelheid in vacuüm hetzelfde is voor alle waarnemers die met constante snelheid ten opzichte van elkaar bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Snelheid is altijd relatief ten opzichte van een ander punt.
Er bestaat niet zoiets als een vast punt in de ruimte waar de snelheid van alle objecten aan gerefereerd wordt.
De snelheid van de aarde in zijn baan ten opzichte van de zon is een andere dan de snelheid van de aarde ten opzichte van het centrum van de melkweg, het sterrenstelsel waar ons zonnestelsel deel van uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal worden planeten etc gemeten aan de hand van hun straling die ze uitzenden en de aarde bereikt..
Dit kan licht zijn en / of gamma straling.Dit kan weer tov een andere planeet ook bepaald worden.
Verder staat niets stil(trilt of draait), omdat (bv) het heelal uitdijt na de oerknal 13,7 miljard jaar geleden.
De snelheden wotrden in lichtjaar gemeten, aangezien anders je wel hele grote getallen krijgt om de snelheden en de plaats van de planeten(etc) te bepalen op dat moment.
Een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar aflegt, dus 300000(= afgerond) km/s * het aantal sec. per jaar.
Dit is dus een dusdanig groot getal, dat ze in lichtjaar meten en niet in meters of kilometers.