Alle tv uitzendingen gaan ook de ruimte in. Is het mogelijk om die beelden ooit weer terug te krijgen?

Dan kunnen we alle verloren gegane uitzendingen van ja zuster nee zuster als nog opnemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

-Golflengten die je de ruimte instuurt kun je van de aarde uit niet meer terughalen.
-Er zou dan een ontvanger diep in de ruimte moeten zijn die de signalen oppikt, om het naar ons weer terug te zenden, zou alleen op papier een theoretische mogelijk kunnen zijn.
-Ik vrees dat er op zulke grote afstanden het signaal teveel te verduren krijgt zodat er meer ruis dan beeld er van is overgebleven.
-5 km archief met elke krabbel van onze machthebbers vinden we belangrijker om zorgvuldig te bewaren.
-Zuiniger omgaan met ons cultureel erfgoed, waar de uitzendingen die jij bedoeld onder vallen, was toch respectvoller geweest.
-De Ampexbanden zijn gewoon gewist om er steeds weer een nieuwe serie op te zetten.
-Alles had te maken met onze Hollandse zuinigheid. De banden waren duurder als de acteurs en de set.
-Het is en blijft achteraf ongelooflijk stom en jammer. Pieker er maar niet meer over!

Toegevoegd na 1 dag:
Betreffende: Ja zuster nee zuster:
-Kleine correctie & Goed bericht!

-Na een oproep van "Beeld en Geluid" bleek een oud-omroepermedewerker uit Hilversum audio-opnames van de ruim 18 afleveringen gemaakt te hebben op een bandrecorder voor de televisie.
-Deze opnames waren van een dermate goede kwaliteit dat "Beeld en Geluid" ze heeft kunnen digitaliseren.
-Veel audio-opnames, alle liedjes, honderden foto's, interviews en buiten opnamen die in de films gebruikt werden, zijn er gelukkig nog.

-Dat wij die series 40 jaar later voor namelijk uit sentiment nog eens willen zien; kon men in die tijd ook niet weten.
-Het was toen ook roeien met de riemen die men had en de artiesten waren blij dat ze werk hadden.

- Mijn opmerking van Hollandse Zuinigheid was een eerste impuls door het gegeven dat vooral tegenwoordig alles maar om geld blijkt te draaien.
-Wat 40 jaar geleden heel gewoon was blijkt achteraf van bijzonder waarde te zijn.
-Het gevecht was terecht dat ze toen met de middelen zuinig moesten zijn.
-Er gaat nu veel geld om bij de omroepen, dat was toen anders.
-Gelukkig hebben we de foto's nog, zegt men tegenwoordig. Maar in dit geval hebben we mazzel; we hebben meer!
-Mijn dank aan de getoonde interesse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, da's een compleet antwoord. Mooi dat vooral op het opnieuw kijken van oude uitzendingen ingaat, in plaats van het ruimte-aspect. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n ampexband kostte 500 gulden, de totale productiekosten waren 100.000. Echt verkeerde zuinigheid dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel dat de producenten, voor die rijke lieden (je mag ook stinkerts lezen) was elke gulden er weer één. Daarom wordt iemand ook zo rijk, door vooral op de kleintjes te letten.
Een andere reden, men wist ook nog helemaal niet dat het in de toekomst zo relatief weinig (digitale) opslagruimte koste om beeld op te slaan, en rekende al uit dat de huidige archiefruimtes snel gevuld zouden zijn met banden.
Ook zo'n ruimte koste geld, en als dat niet beschikbaar werd gesteld hield het snel op. Bij gevolge ook nog eens achterstallig onderhoud aan bestaande opslagruimtes die bijgevolge daarvan regelmatig werden geteisterd door waterschade en brand. Eeuwig zonde...

Andere antwoorden (3)

Ja, maar alleen in science fiction films. In de film "Contact" krijgen geleerden die op zoek zijn naar buitenaards leven beelden terug van een planeet rond de ster Wega in het sterrenbeeld de Zwaan van redevoeringen van Hitler. De ster staat op 26 lichtjaar van de aarde dus dat zou kunnen. Ze sturen ook blauwdrukken mee van een te bouwen ruimteschip om Wega te bereiken. Dat gaan ze dan ook proberen. Hoe dat afloopt moet je maar in deze spannende film gaan bekijken. Theoretisch is het dus mogelijk maar in de praktijk HOOGST onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De uitstraling is nihil en verspreid zich snel waardoor het verzwakt. Vergelijkbaar met een zaklamp waarbij je het licht verder weg (het einde van de zichtbare lichtbundel) niet meer ziet omdat het daar teveel verspreid is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zitten ze nu in een ver sterrenstelsel naar te kijken... Maar de vraag is op zich leuk bedacht.

Ik vrees echter dat die analoge uitzendingen niet zo ver gekomen zijn omdat de zgn ionosfeer ze destijds heeft tegengehouden (?):

http://www.frequentieland.nl/omroep/tv.htm