Waarom schommelt de maan op.en meer en van links naar rechts op.een avond?

De ellipsvormige baan van de maan om.de aarde en de eigen rotatie verklaart dit volgens mij niet?

2 jaar geleden
1.6K
Thecis
2 jaar geleden
Dit verschijnsel waar je naar verwijst zegt me zo even niets. Kan je wellicht iets specifieker zijn in wat je observeert?
TurfGraver
2 jaar geleden
Niet drinken als je naar de maan kijkt?
HoHofjHoHofje
2 jaar geleden
Kan het niet komen door het tollen van de aarde dat de maan schijnbaar schommmeld van op en neer en heen en weer?

Antwoorden (1)

Mogelijke verklaring van iemand:
“Ik ben een doorgewinterde waarnemer (50+ jaar), en de voorzitter van een astronomie-organisatie en zelfs ik ben af en toe verrast als ik naar de nachtelijke hemel kijk.
Wanneer de maan (samen met een heldere, nabije ster of planeet) eruitziet alsof hij merkbaar beweegt, zie je alleen de wolken bewegen... de beweging van de maan is puur een optische illusie (Behalve de langzame verschuiving van 15 graden per uur als gevolg van de rotatie van de aarde).”

Een andere verklaring is de atmosferische filtering van licht waardoor de maan lijkt te bewegen, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk..
SimonV