Maakt de grootte en massa van een meteoriet veel verschil uit?

Als ik aan een gevaarlijke meteoriet denk (veronderstelt even die de dinos uitroeide) dan denk ik aan een grote van enkele meter of kilometers.
Maar stel je hebt een meteoriet bijvoorbeeld afkomstig van een witte dwerg met een doorsnee van stel zo'n 10 cm maar met een massa die vele malen groter is dan normaal zou je daar ook een heel groot effect van hebben, of zou deze zich gewoon in de aardkorst boren zonder verder veel schade aan te richten?

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meteorieten van materie van witte dwergen bestaan niet omdat zo'n brokje materie alleen kan bestaan bij de gratie van de zwaartekracht van de totale witte dwerg. Bij een klein stukje is de zwaartekracht van dat stukje onvoldoende als bindmiddel om dat stukje materie bij elkaar te houden.

Het beste antwoord

De gevolgen van een klein zwart gat zijn eigenlijk minimaal, omdat het zwarte gat zo verschrikkelijk klein is (een zwart gat met de massa van een berg is maar zo groot als de kern van een waterstofatoom en heeft dus maar weinig interactie met de aarde, een berg laat zich niet zo gemakkelijk van zijn pad afbrengen door de paar atomen waar hij mee botst, maar er zijn wel theorieen die stellen dat er rondcirkelende zwarte gaten in een ster aanwezig kunnen zijn die een hittebron vormen, ze cirkelen zeg maar als de maan rond de aarde maar dan binnen een ster. Het is zelfs mogelijk dat micro zwarte gaten door reuzenplaneten worden ingevangen.

Een stukje witte dwerg of neutronenster is onmogelijk, omdat de druk door de geringe zwaartekracht het stuk niet bij elkaar kan houden. Het enige zou dark matter kunnen zijn in een of andere materiele verschijning. Zo een hypothetisch stuk witte dwerg me de massa van een berg zal diep in de aarde doordringen en vergelijkbaar zijn met de effecten van een ondergrondse kernproef, dus vrij beperkt wat betreft de effecten aan de atmosfeer. Het leeuwendeel van de energie wordt dan opgevangen in het magma onder de aardkorst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, grootte en massa maken erg veel verschil uit.
Voordat de meteoriet de grond raakt, heeft hij veel bewegingsenergie. Op het moment van inslag wordt die in één klap omgezet in andere energievormen. Warmte, beweging van andere materie (de grond; vorming van de inslagkrater).
De schade hangt dus vooral af van de hoeveelheid energie die de meteoriet heeft op het moment van inslag. En die energie hangt weer af van massa en snelheid. Een kleine, maar zeer dichte en zware meteoriet zal een veel diepere krater slaan dan een lichtere meteoriet ('gewoon' door de aarde heen vliegen lijkt me geen optie). Al die weggeslagen aarde moet ergens blijven, dus zullen er (ondanks het relatief kleine formaat van de meteoriet) wel enorme stofwolken ontstaan, met alle gevolgen van dien. Bovendien zullen er schokgolven door de aardkorst trekken en er kunnen natuurlijk ook tsunami's ontstaan.
Dus: al zullen minder wezens de meteoriet direct op hun kop krijgen, de gevolgen op afstand zijn bij een kleine maar (zeer) zware meteoriet ook enorm.