De f ratio is de 'snelheid' van een telescoop optica . Door de brandpuntsafstand te delen door het diafragma krijg je de f ratio.
Hoe kleiner het f / getal, hoe lager de vergroting, hoe groter het gebied, en hoe helderder de afbeelding met een bepaald oculair of camera.

Snelle f / 4 tot f / 5 focal ratio's zijn over het algemeen het beste voor een lager vermogen breed observeren en diepe ruimte fotografie.
Langzame f / 11 tot en met f / 15 focal ratio's zijn meestal beter geschikt voor de maan, planeten, en binaire sterren te observeren en een hoog vermogen fotografie.
Medium f / 6 tot f / 10 focal ratio's werken goed met beide.