waarom hebben we om de aarde de schorpion en de steen bok ring ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Erna55
6 jaar geleden
We hebben geen schorpion om de aarde. Bedoel je de keerkringen ?
De keerkringen zijn bijzondere parallellen. De ene keerkringbevindt zich op ongeveer 23½° noorderbreedte (de Kreeftskeerkring) en de andere op ongeveer 23½° zuiderbreedte (de Steenbokskeerkring). De exacte breedte is 23,439°. Deze is gelijk aan de inclinatie van de aardas ten opzichte van de baan van de aarde rond de zon. Het gebied tussen de keerkringen wordt de tropen genoemd.

Antwoorden (1)

We hebben de Kreeftskeerkring en de Steenbokskeerkring (dus niet ringen). Het zijn overigens denkbeeldige kringen rond de aarde. De Kreeftskeerkring is op het noordelijk halfrond, de Steenbokskeerkring op het zuidelijk halfrond.

Op deze websites https://nl.wikipedia.org/wiki/Kreeftskeerkring https://nl.wikipedia.org/wiki/Steenbokskeerkring vind je:

Over de Kreeftskeerkring:

"De Kreeftskeerkring is een bijzondere parallel, een kleincirkel rond de Aarde die op ongeveer 23½° Noorderbreedte (exact: 23,439° of 23° 26′ 22″) ligt. De naam is afgeleid van het sterrenbeeld Kreeft en herinnert aan de situatie gedurende de laatste twee millennia voor het begin van onze jaartelling, toen de zon tijdens de zonnewende op de Kreeftskeerkring in het sterrenbeeld Kreeft stond. Dit is als gevolg van precessie al lang niet meer het geval: tegenwoordig staat de zon tijdens de junizonnewende in het sterrenbeeld Stier. De Kreeftskeerkring wordt ook wel noorderkeerkring genoemd; de overeenkomstige breedtegraad op het zuidelijk halfrond is de Steenbokskeerkring.

De Kreeftskeerkring markeert de hoogste breedte op het noordelijk halfrond waar de zon in het zenit kan staan, loodrecht boven het aardoppervlak. Dit gebeurt rond 21 juni, tijdens de junizonnewende, en markeert het begin van de noordelijke astronomische zomer."

Over de Steenbokskeerkring:

"De Steenbokskeerkring is een bijzondere parallel, een kleincirkel rond de aarde die op ongeveer 23½° zuiderbreedte (exact: 23,439° of 23° 26′ 22″) ligt. De naam is afgeleid van het sterrenbeeld Steenbok (Capricornus) en herinnert aan de situatie gedurende de laatste twee millennia voor het begin van onze jaartelling, toen de zon tijdens de zonnewende op de Steenbokskeerkring in het sterrenbeeld Steenbok stond. Dit is als gevolg van precessie al lang niet meer het geval: tegenwoordig staat de zon tijdens de december-zonnewende in het sterrenbeeld Boogschutter, iets waar de astrologie geen aandacht aan schenkt. De Steenbokskeerkring wordt ook wel zuiderkeerkring genoemd; de overeenkomstige breedtegraad op het noordelijk halfrond is de Kreeftskeerkring.

De Steenbokskeerkring markeert de hoogste breedtegraad op het zuidelijk halfrond waarop de zon in het zenit kan staan, recht boven het aardoppervlak. Dit gebeurt elk jaar rond 21 december en luidt het begin van de zuidelijke astronomische zomer in."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In dezelfde links die u aanhaalt staat ook te lezen dat de keerkringen zich verplaatsen. Zij zijn dus nog steeds bruikbaar om de aanvang van de noordelijke en zuidelijke astronomische zomer aan te duiden