Zijn er andere planeten (waar dan ook) waar leven is gesignaleerd (op welke manier dan ook)?

Toegevoegd na 8 minuten:
Met leven bedoel ik iets meer dan microscopisch... Dus: Kleine levende planten/dieren of zelfs micro-organismen; maar geen enkele celdelingen oid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is er microscopisch leven ontdekt op Mars. Google maar eens:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op mars is nog geen leven ontdekt. Men heeft wel eens gemeend dat in mars meterieten fossielen van bacteriën zaten maar dat is weerlegd. Proeven met marsvoertuigen ter plekke hebben geen leven aangetoond, maar sluiten het ook nog niet uit.

Het beste antwoord

Nee die zijn nog niet gesignaleerd. Wel is er op basis van statistische gegevens over reeds ontdekte planeten een uitspraak te doen over hoeveel planeten potentieel leven zouden kunnen hebben.

Toegevoegd na 15 uur:
Er zijn wel ideeën over hoe men op andere planeten indicaties voor leven gevonden kunnen worden. Zo moeten planetennqua formaat aardachtig zijn en zich binnen de leefbare zone rond een ster bevinden. Daarnaast zou de planeet water moeten bevatten. Als er zuurstof in de atmosfeer zit is dit ook een indicatie voor leven. Zuurstof bindt zich heel snel met andere elementen en kan alleen vrij in de atmosfeer blijven bestaan als het continue aangevuld wordt.

Probleem is dat het al heel moeilijk is uit te vinden of er planeten rond sterren draaien en het nog veel moeilijker is om dan ook nog eens informatie over de samenstelling van zo'n planeet te krijgen. Ik ben er wel van overtuigd dat die technieken er op termijn gewoon gaan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het antwoord is :Nee. Het idee dat er statisch iets zou te verzinnen zijn om bij benadering een aantal te noemen lijkt mij erg onwaarschijnlijk, omdat men gewoon niet weet hoeveel miljarden zonnestelsels er zijn en dus ook niet kan weten welke waarschijnlijkheidsfactor daarop moet worden losgelaten.

Toegevoegd na 10 minuten:
correctie..dat er statistisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat een formule die een schatting zou geven van het aantal intelligente beschavingen in ons melkwegstelsel. Die is bedacht door de astronoom Frank Drake. Je kunt die formule ook gebruiken om het aantal planeten met leven te schatten. Je gebruikt dan alleen de eerste vier factoren uit de formule (zie bron).
Bedenk wel dat je dan de kans berekent of zulke planeten bestaan, niet of we ze kunnen ontdekken.
De waarde van de formule is echter beperkt omdat voor al de gebruikte factoren grote onzekerheden bestaan.
Persoonlijk verwacht ik dat we binnen 10-50 jaar planeten bij andere sterren zullen ontdekken die zo veel op de aarde lijken dat leven mogelijk zou zijn. Maar het daadwerkelijk aantonen van microscopisch leven ligt nog ver buiten onze technische mogelijkheden.
Leven op een planeet of maan binnen ons eigen zonnestelsel acht ik zo goed als uitgesloten.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De factor fl is heden ten dage nog volstrekt onbekend, waardoor op dit moment er totaal geen waarde te berekenen valt.
Nee; zulke planeten zijn er niet ontdekt.
Als dat wel het geval was, zou het groot wereldnieuws zijn en zo'n beetje overal op de voorpagina staan van de kranten/nieuwssites.

Sterker nog: ook microscopische levensvormen zijn niet gevonden.