Als het heelal uitdijt, waar dijt het dan in uit?

Wetenschappers stellen dat na de Big Bang het heelal uitdijt, de grote vraag is dan, waarin?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De uitspraak "het heelal dijt uit" is in zichzelf misleidend.
Het is niet zo dat wetenschappers de afmetingen van het hele heelal meten en zien dat die groter worden, ze weten uitsluitend dat de afstand tussen verschillende sterrenstelsels groter wordt.
Hoe je dat koppelt aan de totale grootte van het heelal, die in principe oneindig is, is een grotere breinkraker. Hierop is ook in de wetenschap geen eenduidig antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In het (nog) n..i..e..t..s
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In een ander zonnestelsel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het niet perse nodig om te veronderstellen dat er altijd iets meer en omringends is. Ik denk dat het uitdijen van het heelal plaatsvindt in de leemte... Maar dat is dus niets fysieks.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht in zichzelf (wormgaten, zwarte gaten, het heelal als een bol of andere theorieën).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in nonmassa, je kunt het zien als een gas wat zich steeds meer verspreid in het vaccuum
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heelal dijt niet 'ergens in' uit. Het is een nogal theoretisch stukje natuurkunde en er is bij lang na geen antwoord waar 'men' het over eens is.
De eenvoudigste vergelijking die ik kan bedenken is die van een ballon oppervlakte. Als je de ballon op blaast dijt die oppervlakte uit, maar niet in 1 van de richtingen die een 2 dimensionaal wezen op dat ballon oppervlak zou kunnen waarnemen.
Op dezelfde manier moet je ongeveer naar het heelal kijken. Het is eindig maar een grens zullen we niet vinden. Net zo min als een 'erbuiten'. Er is eenvoudigweg geen daarbuiten (meest gangbare uitleg) voor het heelal om in uit te dijen.