Als ik in de nacht van 12 op 13 augustus vallende sterren wil zien, moet ik dan in een bepaalde richting kijken (oosten, westen, zuiden)?

http://www.astronomie.nl/nieuws/611/perseïden_meteorenregen_op_12/13_augustus_2009.html

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb mijn "planisfeer" erbij gepakt ( dat is een schuifbare sterrenkaart ).

De Perseíden vallende sterren hebben hun radiant ( dat is de plek in de hemel waar ze schijnbaar uit lijken te komen) iets boven het sterrenbeeld Perseus . Bij het intreden van de de duisternis op 12/13 augurstus om 23 uur kun je Perseus vinden in het oosten / noordoosten.

Als je naar de Perseiden wilt kijken , dan kan je het beste iets hoger ( dichter bij het zenit ) kijken. Daar staat het sterrenbeeld Casseiopeda . De Perseiden kunnen aan de hele hemel verschijnen , maar zijn het talrijkst bij de radiant ( het punt waar ze uit lijken te komen ) .

In de loop van de nacht verschuift de radiant steeds verder naar het zenit , komt steeds hoger te staan. Daardoor zie je steeds meer meteoren , namelijk ook diegenen die naar de horizon toe lijken te vallen.

Als je gaat kijken is het sterrenbeeld Perseus op de volgende manier te vinden . Zoek eerst Cassiopeia ( dat is een W - vormig sterrenbeeld dat in het oosten staat ) . Dit sterrenbeeld staat al redelijk hoog aan de hemel om 23 uur. Perseus ligt in noordoostelijke richting van Casseiopeda. Maar om veel meteoren te zien kan je het beste gewoon naar Casseiopeda kijken.

De maan komt pas laat op , na elven , en bevindt zich op 13 augustus in laatste kwartier. Verder is het te hopen dat we opklaringen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja , soms komen heel heldere vallende sterren uit het sterrenbeeld zwaan . Deze staat om 23 uur vrijwel in het zenit ( hoogste punt van de hemel ) . Af en toe verschijnt er een langzame meteoor uit die radiant .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, compleet en duidelijk antwoord. +1

Andere antwoorden (2)

naar boven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het maakt niet uit naar welke richting je kijkt, de kans dat je ze ziet is naar alle kanten even groot.
(vertelde zojuist een astronoom op de radio)
AWM
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dat las ik ook ergens, na het stellen van de vraag. Toch heb ik de vraag maar laten staan en gezien het antwoord van goldenten, heeft dat nut gehad. Ik neem aan dat de vallende sterren "overal" zijn te zien, maar in noordoostelijke richting misschien net iets meer dan in de andere richtingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit zo : de perseiden zijn aan de hele hemel te zien , maar ze "lijken " , als je hun banen uittekent uit een punt aan de hemel te komen .
Vergelijk dit met het rijden door een regenbui. Sommige druppels komen recht op je af, sommige gaan ruimschoots langs je heen.
Als je naar het punt waar de meteoren vandaan lijken te komen kijkt , zie je ook de hele korte sporen. Dit de vallende sterren die bijna recht op jouw locatie op de aarde afkomen. Deze korte sporen zie je niet als je helemaal naar de andere kant van de hemel kijkt .
Overigens zijn vallende sterren , kleine stofdeeltjes die op ongeveer 100 km hoogte in de atmosfeer verbranden...