Kan de straling die van de zon komt, mits in een enorme hoeveelheid, ook schadelijk zijn voor ons als mens?

Wat is dit eigenlijk voor straling? Warmtestraling? Zorgt dit er ook voor dat we het heel warm zouden krijgen als er ooit een enorme zonnestorm komt? Of is dit alleen gevaarlijk voor elektronica?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het hier eigenlijk specifiek over een zonnestorm. Als er teveel straling zou komen, krijgen we dan allemaal problemen met onze cellen, en is dat alles? Doet het overigens ook iets met de Aarde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De zon straalt elektromagnetische straling uit. Dat is het voor ons zichtbare licht, maar daarnaast infrarood licht en ultraviolet licht.

Verder straalt de zon vele andere golflengten aan elektromagnetische straling uit, van langgolvige radiostraling via kortgolvige radiostraling, infrarood, zichtbaar licht, uiltraviolet, naar rontgen- en zelfs gammastraling.

Naast deze elektromagnetische straling zendt de zon enorme hoeveelheden gas en geladen deeltjes uit. Dit noemen we de zonnewind.

Als er een zonnestorm komt (het volgende maximum wordt in 2013 verwacht), zendt de zon extra veel gas en geladen deeltjes uit. Dat gas is geen probleem, de geladen deeltjes wel.

Die geladen deeltjes veroorzaken aurora's (noorderlicht en zuiderlicht). Da's alleen maar enorm mooi. Maar ze beinvloeden het magnetische veld van de aarde, en ze kunnen zelf ook een magnetisch veld van de zon met zich meevoeren.

Die velden kunnen satellieten verstoren - die worden immers niet door onze dampkring beschermd.

Een hevige zonnestorm kan zelfs elektronica op aarde verstoren. Vooral enorm lange antennes zijn daar gevoelig voor. Omdat je een hoogspanningsleiding kunt zien als een antenne van tientallen tot zelfs honderden kilometers lang, kan een zonnestorm de elektriciteitsvoorziening verstoren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging:

Ik ben in mijn antwoord al ingegaan op de zonnestorm. Als toevoeging kan ik melden dat de verstoringen die een zonnestorm teweegbrengt, voor ons (wij zijn antennes met een maximale afmeting van zo'n twee meter) geen probleem zijn.

Het uittrekken van een "knettertrui" over je haren geeft een aanzienlijk hogere velden-belasting, en dat is ook volkomen onschadelijk.

Voor astronauten, die buiten de dampkring zitten, is een zonnestorm wel gevaarlijk. Zij staan namelijk niet alleen bloot aan de (voor de mens ongevaarlijke) velden, maar ook aan de geladen deeltjes. Die komen dwars door de dunne wandjes van een ruimtestation of een ruimtepak heen. Deze deeltjes kunnen schade toebrengen die tot kanker kan leiden - wat dat betreft is de schade vergelijkbaar met de biologische schade die ontstaat door radioactiviteit.

Met de aarde doet zo'n zonnestorm ook niets. Het magnetische veld kan wel wat worden "ingedeukt", maar dat heeft geen invloed op de aarde zelf.

Toegevoegd na 11 minuten:
Op de plaatjes (close-up en verder weg) de zonnewind. Een deel valt terug op de zon, een deel schiet de ruimte in.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beschermt nou de dampkring of het aard magnetisch veld ons voor die straling?
Cryofiel
12 jaar geleden
De dampkring beschermt ons redelijk tegen de ultraviolette straling - maar die bescherming is slechts gedeeltelijk, zoals je merkt wanneer je verbrandt in de zon. De dampkring beschermt ons goed tegen rontgenstraling en gammastraling. De dampkring beschermt ons goed tegen de zonnewind, zowel tegen de geladen als tegen de ongeladen deeltjes daarvan. Het aardmagnetisch veld beschermt ons tegen de geladen deeltjes van de zonnewind. Die worden ofwel om de aarde heen geleid, ofwel ze komen alleen rond de polen de dampkring binnen - wij genieten dan van de aurora. Het aardmagnetisch veld beschermt ons enigzins tegen de velden die met de zonnewind worden meegevoerd. Bij sterke zonnewind (een hevige zonnestorm) is de bescherming te klein, en hebben eerst satellieten, en later ook aardse elektriciteitsnetten er last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is zeer uitgebreid, je hebt de punten zeker verdient ;)

Andere antwoorden (2)

Er komt oa infraroodstraling en uv vanaf de zon. De infrarood is hetgeen wat warm aanvoelt als de zon op je schijnt. Verder niet heel schadelijk. Een overschot aan uv straling kan echter leiden tot celmutaties wat kan leiden tot huidkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de straling van de zon is schadelijk. Huidkanker is al een voorbeeld. Als we geen atmospheer zouden hebben zou je leven verbranden/