Theoretisch bestaan er hemellichamen die niet roteren. Dit geldt zowel voor sterren als voor planeten, manen, asteroïden, enzovoort.

De vorming van hemellichamen is echter zodanig, dat er altijd wel enige beginrotatie zal zijn. Die beginrotatie blijft dan behouden.

Hoe meer een hemellichaam samentrekt, hoe sneller het zal roteren - juist doordat de hoeveelheid rotatie behouden blijft. Een langzaam draaiend groot object heeft namelijk evenveel rotatie (impulsmoment) als een snel draaiend klein object. Je ziet dat bijvoorbeeld aan de kunstschaatser die een piriouette draait, en daarbij de armen intrekt: hoe meer [hz]ij de armen intrekt, hoe sneller de rotatie zal zijn.

(Je kunt het zelf proberen op een draaiende bureaustoel. Strek beide armen horizontaal opzij, zet je af met je voeten en til je voeten op. Je draait dan. Trek nu je armen in. Je zult zien dat je sneller gaat draaien. Voor een nog duidelijker effect, doe je dit terwijl je iets zwaars in elke hand houdt.)

Een ster is een samengetrokken gaswolk. Een neutronenster is een samengetrokken ster. Daardoor hoeft er maar een miniscule rotatie te zijn geweest in de gaswolk waarmee het begon, om de neutronenster al flink te laten roteren.

Een niet-roterende neutronenster kan alleen ontstaan uit een gaswolk waarin absoluut geen rotatie aanwezig is. Die kans is enorm klein.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet mogelijke inslagen, of zijn die niet relevant?
Cryofiel
13 jaar geleden
Inslagen zijn niet relevant. Inslagen komen - over het algemeen - van objecten die zijn gevormd uit dezelfde gaswolk waaruit ook het getroffen hemellichaam zich heeft gevormd. De wet van behoud van impulsmoment zegt dat de totale hoeveelheid rotatie van de gaswolk constant blijft, ook als die gaswolk zich samentrekt tot één of meer hemellichamen. Laten we eens twee mogelijkheden vergelijken. a)
De gaswolk trekt zich samen tot één hemellichaam. b)
De gaswolk trekt zich samen tot twee hemellichamen. Een groot hemellichaam, en een kleiner hemellichaam dat echter nog altijd "behoorlijk zwaar is". Dat kleinere hemellichaam slaat na een lange tijd in op het grotere hemellichaam. Omdat de totale hoeveelheid rotatie (dus: van het geheel) constant blijft, zal in beide gevallen de uiteindelijke hoeveelheid rotatie van het grote hemellichaam hetzelfde zijn. *Voordat* de inslag van situatie b plaatsvond, kan het grotere hemellichaam *wel* een andere hoeveelheid rotatie hebben gehad. Daarna maakt het echter niet uit.

Andere antwoorden (1)

volgens mij is pulsar een andere naam voor een neutronenster. dit, omdat ze altijd pulseren. dus nee, er zijn geen neutronensterren die niet roteren