Kun je de maan zien opkomen?

Je kunt de zon zien opkomen en ook weer terug de zee in zien zakken, maar hoe komt de maan er dan? Want die komt niet op uit zee maar als de zon een rondje draait om de aarde dan is het toch ook raar dat ie opkomt en ook ondergaat en dat je dat dan op dezelfde plek kunt zien? Sorry als het een beetje onduidelijk is wat ik zeg maar ik weet niet precies hoe ik moet uitleggen wat ik bedoel haha

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (2)

Allereerst: de aarde draait om de zon, niet andersom. De maan draait om de aarde (en heeft voor 1 complete rotatie om haar as net zoveel tijd nodig als voor 1 ronde om de aarde). Dat verklaart al waarom je het op dezelfde plek kunt zien.
Je kunt de maan ook op zien komen en onder zien gaan, mits ze opkomt en ondergaat als het nog donker is.
Door de draaiing van de aarde komt de zon in het oosten op en gaat hij in het westen onder (waar wij zee hebben).
De maan komt ook in het oosten op en daalt in het westen.
Bij nieuwe maan staan maan en zon vanaf de aarde gezien samen, en dan zie je de maan dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk ,
De Maan komt wel op andere momenten op dan de Zon.
Maar u wil een volle Maan zien opkomen?
De volgende volle Maan komt pal in het Oosten op ...en dit de 16'de April om 17.50 . Maar de volgende opkomst zal niet spectaculair zijn want het is dan volop dag.

Toegevoegd na 2 minuten:
17.50 of 18.50 Zomertijd