Ik heb gehoort dat de maan vandaag erg groot word, ik weet niet of dit waar is maar ik wil het wel zien. Heeft dit invloed op de aarde?

Ik heb gehoort dat de maan vandaag erg groot word, ik weet niet of dit waar is maar ik wil het wel zien.

Heeft dit invloed op de aarde?
Al de maan dichtbij is stijgt de waterhoogte.
Dus lijkt me omdat de maan nu erg dichtbij is dat et water ook veel hoger gaat staan..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

De maan staat inderdaad dichter bij de aarde. Het is 20 jaar geleden dat de maan zi dichtbij stond. De aantrekking door de maan is daardoor ook groter. Voor de waterhoogte maakt dit niet zoveel uit, slechts een paar centimeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan heeft inderdaad invloed op eb en vloed.
Nu de maan dichter bij is dan ooit, zal er misschien een paar centimeter verschil zijn, in de waterhoogte. Met het blote oog zo niet waarneembaar.
Of het ook op andere zaken zoals vulkanen ed. invloed uit oefend hoop ik niet.
Geniet van het aanzicht van de grote maan,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan staat vandaag ongeveer 14% dichterbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan is optisch 14% groter (dat zag je vooral goed bij het opkomen, nu lijkt het effect al minder), maar wat je nu héél goed ziet als je weleens vaker naar de maan kijkt: ze is nu 30% helderder! Bijna verblindend!
Het effect op aarde is vrij klein, bij elke volle maan heb je al springtij: een iets hogere vloed en een iets lagere eb, dat effect is nu iets versterkt.
Sommige mensen menen te "weten" dat de aardbeving bij Japan door deze maan wordt veroorzaakt, da's volstrekte onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 14% en 30% zijn niet ten opzichte van normaal, maar de verschillen tussen "verst weg" en "meest dichtbij"