De doorsnede van 't heelal is ±93 miljard lichtjaar?

De leeftijd wordt geschat op 13,7 miljard.
De afstand van de aarde naar de rand van 't zichtbare heelal 46,5 miljard lichtjaar. Aangezien er altijd wordt geroepen dat er geen centrum te vinden is in 't heelal, kan je bij deze waarneming dus de aarde als middelpunt zien De afstand van de aarde naar de rand van 't zichtbare heelal 46,5 miljard lichtjaar. Aangezien er altijd wordt geroepen dat er geen centrum te vinden is in 't heelal, kan je bij deze waarneming dus de aarde als middelpunt zien (ook al is dat niet 't middelpunt van 't heelal).
Dus is 't heelal dan 93 miljard lichtjaar in doorsnede, of is 't dan _minimaal_ 93 miljard lichtjaar in doorsnede en misschien zelfs veel groter?

'...the comoving distance from the Earth to edge of the observable universe is now at least 46.5 billion light years.':
http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_microwave_background_radiation

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Ik zit al op 156 miljard lichtjaar.
Daar kun je ca. 10% bij optellen.
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij is er niet zo iets als een rand van het heelal..
Het licht buigt af als je vanaf de aade in een "rechte" beweging je zou verplaatsen zou je op een gegeven moment op de zelfde plek uit moeten komen. Hoeveel lichtjaar dat is valt denk ik nog niet te berekenen of wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wat vind je van mijn bron? "The light has not traveled that far, but "the starting point of a photon reaching us today after travelling for 13.7 billion years is now 78 billion light-years away," Cornish said. That would be the radius of the universe, and twice that -- 156 billion light-years -- is the diameter. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp deze berekening niet helaas....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwam deze bron tegen mogelijk geeft dit meer duidelijkheid...
http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwoorden/heelal.html#v316
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De berekening wordt vergeleken met samengesteld interest in de economie. Een lichtdeeltje wat ons na 13,7 miljard jaar bereikt heeft, is heel lang geleden vertrokken. In de tussentijd is 't heelal groter geworden.
Alleen spreekt wikipedia van andere groottes dan de bron van Antwoordman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx ik vat hem, leuke hoby sterrenkunde ;)
Da's een moeilijke vraag. Op dit soort tijdschalen is er geen "nu" in de ons bekende zin.

Het oudste licht dat wij waarnemen, is 13,7 miljard jaar geleden vertrokken - laten we zeggen van een quasar (voor het gemak). Wij zien die quasar dus op 13,7 miljard lichtjaar afstand staan.

In de tijd die het licht onderweg is geweest, is die quasar van ons weggevlogen. Niet dat die quasar door de ruimte is gevlogen - die quasar stond al die tijd stil, maar de ruimte zelf is uitgedijt.

Dus wij zien die quasar nu op 13,7 miljard lichtjaar afstand staan - maar diezelfde quasar staat inmiddels op een veel grotere afstand. Echter, dat zien wij niet! Als die quasar nu 45 miljard lichtjaar van ons afstaat, zullen wij dat pas over 45 miljard jaar kunnen zien.

De enig werkbare definitie van "nu" is het "nu" dat wij zien. Die quasar staat "nu" dus op een afstand van 13,7 miljard lichtjaar. Zijn licht, zijn zwaartekracht, zijn alles, bevinden zich nu bij de aarde alsof die quasar op dit moment 13,7 miljard lichtjaar van ons af staat.

Die "co-moving co-ordinates" zijn leuk om mee te rekenen, maar als je dat doet moet je ook het nu-begrip aanpassen. Ons gebruikelijke nu-begrip is dan niet meer van toepassing.

Kortom, de straal van het voor ons waarneembare heelal is 13,7 miljard lichtjaar. Daarachter is wellicht ook heelal, maar dat kunnen wij niet waarnemen - en dus is het niet, en dan ook werkelijk totaal niet, relevant wat er verderop nog wel of niet zou zijn.

Een waarnemer die halverwege zit (zeg op 7 miljard lichtjaar van de aarde), of zelfs iemand die vanuit ons gezien aan de rand van het waarneembare heelal zit, ziet een ander waarneembaar heelal. Hij kan delen van het heelal zien die voor ons onzichtbaar zijn. Aan de andere kant zijn voor hem dingen onzichtbaar die voor ons wel zichtbaar zijn.

*Wat* zo'n waarnemer zou zien? We weten het niet. Al zouden we met die waarnemer kunnen communiceren, we zouden het nooit te weten komen, omdat ook communicatie beperkt is tot de lichtsnelheid.

Er is dus echt geen enkele manier om te achterhalen wat er achter onze waarnemingshorizon van 13,7 miljard lichtjaar bevindt, en wat zich daar afspeelt. Maar zoals gezegd, dat is werkelijk totaal irrelevant.

Toegevoegd na 40 seconden:
Dit antwoord werd mede mogelijk gemaakt door mijn collega, die van oorsprong astronoom is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet in waarom dat irrelevant zou zijn. Misschien voor het praktische, maar niet voor 't filosofische. En wellicht ook niet voor theoriën over de toekomst van 't heelal en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is de waarnemingshorizon. Wat zich daarachter afspeelt, kan ons niet beïnvloeden. Niet nu, niet in de toekomst. Of het heelal daar net zo verder gaat als hier; of het abrupt ophoudt; of er roodgroen gestippelde sterren zijn; of de geesten er wonen; of er een explosie plaatsvindt a la Big Bang - het kan en zal ons niet beïnvloeden. Je kunt dan van alles en nog wat filosoferen. Wat je ook bedenkt, alles is goed. Of fout. Of onbekend. Het maakt niet uit. Ook voor theorieën over de toekomst van het heelal is het niet van belang. Tenzij er achter de waarnemingshorizon iets gebeurt dat een effect heeft binnen de waarnemingshorizon. Maar als dat gebeurt, ligt die oorspronkelijke gebeurtenis ook binnen de waarnemingshorizon - we merken immers de gevolgen. Dus ook dan kom je weer tot de conclusie dat alleen dingen van belang zijn die zich binnen onze waarnemingshorizon bevinden. Het is allemaal erg contra-intuïtief. Dat ligt echter aan onze intuïtie - die is hier niet voor gemaakt.