Kan je bellenblazen in de ruimte?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan kan je met een bellenblaas bellen blazen in een ruimteschip? Of is het mogelijk om een bel te maken op mars of op de maan wanneer een astronaut dit zou proberen op de een of andere manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Eigenlijk stel je 3 verschillende vragen, namelijk:

- Kan je bellen blazen in een ruimteschip?
- Kan je bellen blazen op Mars?
- Kan je bellen blazen op de Maan?

Alle vragen hebben een verschillend antwoord:

- In een ruimteschip is gewoon lucht, anders zouden astronauten natuurlijk nooit zonder ruimtepak kunnen leven. Hier kan je dus prima bellen blazen, met bijkomend voordeel dat ze mooi blijven hangen door de gewichtloosheid.

- Mars heeft een atmosfeer, maar deze is erg dun vergeleken met die op Aarde. Zolang je met 'Marslucht' blaast zou het echter nog steeds mogelijk moeten zijn om bellen te blazen.

- Op de Maan is het een ander verhaal. Daar is (vrijwel) geen atmosfeer, dus als je daar ook maar een beetje lucht in een bel zou blazen zou deze meteen enorm opzwellen en knappen. Ik heb het vermoeden dat het met een hele sterke ballon en een heel klein beetje lucht wel zou moeten kunnen.

Het is namelijk niet zo dat de lucht binnen en buiten de bel/ballon dezelfde druk moeten hebben! Het is een evenwicht tussen binnendruk, buitendruk én de spanning in de huid van de bel/ballon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is geen zuurstof. Vraag me alleen af of dat een vereiste is om bellen te kunnen 'blazen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ruimte is vacuüm en dus kan je er geen bellen blazen gezien de druk in de bel hetzelfde moet zijn anders gaat de bel stuk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vereiste voor een luchtbel te kunnen blazen id dat de druk binnen en buiten de luchtbel dezelfde is.
En in de 'ruimte' is dat niet het geval.
Hieronder nog wat uitleg die ik op internet vond

Toegevoegd na 14 uur:
op Mars kan je bellen blazen