Het sterrenbeeld Ram is zichtbaar van september tot februari. December is echter de beste tijd om Ram te bekijken, aangezien deze dan hoog aan de hemel staat.

De sterren in Ram zijn erg zwak vergeleken met andere sterrenbeelden. Het is dus ook belangrijk dat je een heldere nacht uitkiest!

Toegevoegd na 46 seconden:
Een goede tijd om te kijken is rond een uur of 9 's avonds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het sterrenbeeld ram is bij ons in West Europa zeer moeilijk goed te onderscheiden ....er zitten nogal wat zwakkere sterren bij.
Aangezien het een sterrenbeeld is uit onze dierenriem is het niet overal op aarde tegelijk te zien (of te zien).
In het Noordelijk halfrond is de late herfst de beste periode....je vindt e omgeving al gauw door de 'pleïaden ' te zoeken (dat is dat hoopje zichtbare sterren , dat met het bloot oog heel dicht bij elkaar staat)
Op dit moment is de ram bijna niet meer te zien ...omdat het sterrenbeeld teveel in de richting van de Zon komt te staan.
Best: November -December-begin Januari
Deze avond om 22.00 uur is de Ram te zien pal in het Westen ,maar zeer laag (helaas de kant dat de Zon ondergaat) , maar is nog zichtbaar hoor.
zoek eerst de Pleiädes

Toegevoegd na 6 minuten:
Let wel : de Pleïaden zelf liggen niet in de Ram zelf , maar heel dicht bij. (visueel) zit de Ramskop.
De Maan kan juist tussen die twee (en dat gebeurt ook wel eens
fotootje : Pleïaden : en an een beetje rechts= de kop van de Ram