Wat is de reikweidte van de zwaartekracht van de aarde?

Tot hoever zal bijv een raket in de lucht terug op de aarde neerstorten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De zwaartekracht is ongeveer omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot het middelpunt van de aarde.
Die afstand is op zeeniveau is bij benadering 6500 km (ongeveer de helft van de straal van de Aarde)
Waar weeg dan ongeveer niets... volgens die stelling zal dat in de buurt zijn van 4000 km hoogte.
Echter zijn er nog zwaartekrachten die een rol spelen : die van de Zon ,die van de Maan en zelfs die van onze omringende planeten , voornamelijk Jupiter en Saturnus.
Daarom heeft Lagrange punten berekend tussen Aarde en Zon die die stabiliteit kunnen waarborgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
ongeveer : de Aarde is geen perfecte bol.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het ISS zit maar op 300 km hoogte , maar moet regelmatig bijgestuurd worden . Het ISS zou ongeveer 100 meter per dag zakken , meen ik ergens gelezen te hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het ISS zit maar op 300 km hoogte , maar moet regelmatig bijgestuurd worden . Het ISS zou ongeveer 100 meter per dag zakken , meen ik ergens gelezen te hebben.

Toegevoegd na 51 minuten:
Saturnus-Jupiter : zie excentriciteit bij Milankovic : link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ISS/Spaceshuttle niet zo'n snelheid zouden hebben, vallen ze met bijna de normale zwaartekracht (minus 2% oid) op de aarde. Door de geringe hoeveelheid lucht die een normale val afremt, bereiken ze een veel hogere valsnelheid. Overigens geen min van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betreft ISS , kan ik geen zekerheid geven (schrijf ik ook) , ik meen dat onlangs eens gelezen te hebben , bij het lanceren van een Europese koppeling. Maar kan daar verder weinig over vertellen) . U kan daar in best gelijk hebben.

Andere antwoorden (2)

In principe is de reikwijdte (want zo schrijf je het) van de zwaartekracht oneindig. Het neemt wel af met het kwadraat van de afstand en het zal heel ver weg nauwelijks meer meetbaar zijn. Ook zal het overheerst worden door de zwaartekracht van een ander hemellichaam. Als je b.v. naar de maan reist zal dicht bij de maan de zwaartekracht van de maan gaan overheersen. en word je daar naar toe getrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo een min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, goed antwoord!
De rijkwijdte is oneindig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk niet, anders zouden toch alle planeten enz. naar de aarde toe worden getroken?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een opmerking uit het ongerijmde en gebaseerd op onkunde. Dat laatste is niet erg, je kunt niet alles weten en dat geldt voor ons allemaal, maar reageer dan wat op een andere manier. Wat ik beweer is door grote geleerden aangetoond/bewezen o.a. Newton.
Ook hanson beweert het zelfde in zijn antwoord, maar iets uitgebreider en beestie geeft nog een betere uitleg.
Waarom zouden andere planeten naar de aarde toetrekken ala de aantrekkingskracht tussen aarde en een andere planeet minimaal is en zich op een kortere afstand toevallig een ander hemellichaam bevindt waardoor de planeet wordt aangetrokken.
En subbiet stoppen met minnetjes uitdelen als je dingen niet snapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je antwoord zal wel correct zijn maar kun je nog even uitleggen wat de waarneming van de achtergrondstraling met de zwaartekracht van de aarde te maken heeft ?