Waarom zorgt juist de maan voor eb en vloed?

Ik las op wikipedia dat de aarde 1 natuurlijke satelliet heeft --> de maan. Waarom zorgt juist deze satelliet voor eb en vloed en niet dergelijke satellieten die de lucht in zijn geschoten?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_(planeet)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Alle massa trekt elkaar aan, en hoe groter de massa, hoe groter de aantrekkingskracht, en hoe dichterbij, hoe groter de aantrekkingskracht. De zon en de maan hebben daardoor aantrekkingskracht op het water, maar omdat de maan dichterbij staat, is de invloed van de maan uiteindelijk groter dan die van de zon.

De satelieten die de lucht in zijn geschoten hebben ook hun invloed hoor, maar die is zo klein, dat die verwaarloosbaar klein is.

De grootste invloed heeft nog steeds de aarde zelf, daarom stroomt het water wel een beetje heen en weer als het eb en vloed is, maar blijft het toch bij de aarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aantrekkings kracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
www.spatiegebruik.nl verder wel correct... :P
De massa van de maan is natuurlijk veel groter dan de onbestaande aantrekkingskracht van de artificiële statelieten van een ton of zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de maan groot genoeg is om al die miljarden liters water omhoog te trekken, dan is het vloed. Staat de zon op één lijn met de maan, dan zorgt de zon ook nog eens voor
extra hulp: dat heet dan springvloed. Kunstmatige satellieten zijn véél te klein en hebben ook geen magnetisch veld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe zwaarder een lichaam (mooi woord voor een ding), hoe groter de zwaartekracht die het uitoefent op andere lichamen. De maan is natuurlijk vele vele malen zwaarder dan satellieten die door mensen is gemaakt.

Hoe dichterbij je bij zo'n lichaam komt, hoe meer je de invloed ondervindt van de zwaartekracht vna dat lichaam.

Alles wat op de aarde is, blijft op de aarde door diens zwaartekracht (of doordat het vast zit aan de aarde). Zo ook wij, en het water van de oceanen en zeeën.
De maan is natuurlijk een eindje weg, en dus merken wij, en de zee, weinig van de zwaartekracht ervan.
Toch heeft de zwaartekracht van de maan genoeg onvloed om het water op de aarde een beetje naar zijn kant van de aarde te trekken. Aan de kant van de maan staat het water dus iets hoger, en daar is het dan vloed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle massa heeft aantrekkingskracht. Omdat de massa van kunstmanen VELE ordes van grote kleiner is dan de aarde is er geen (meetbare) effect op eb en vloed door de kunstmanen.

Je zou ook kunnen zeggen omdat de wolk van kunstmanen om de aarde redelijk homogeen rondom de aarde verdeeld is dat het netto zwaartekracht effect 0 is.

Je kunt het zelf de zwaartekracht uitmeten met behulp van de gravitatiewet van Newton. Je zult zien dat het aandeel van de massa van een kunstmaan in het niet valt bij de massa van de aarde. Het wordt anders wanneer je de gravitatie tussen maan en aarde uitrekent. De massa van de maan is ongeveer 1% van de aarde maar significant genoeg om bijvoorbeeld getijden op te wekken.