Volgens infonu.nl

Van min 180 graden Celsius tot plus 120 graden Celsius.

http://wetenschap.infonu.nl/ruimtevaart/3329-wat-is-de-maan-en-wat-is-haar-merkbare-invloed.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-273 graden net als in de ruimte want de maan heeft geen atmosfeer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry maar dat is niet goed. de koudste planeet in ons zonnestelsel heeft die temperatuur nog niet eens. en die staat wel een paar 100x zo ver van de zon als de maan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Woodknight. Dat er geen atmosfeer is, wil nog niet zeggen dat er dan ook geen temperatuur boven het absolute nulpunt is. Waar materiaal is, kan warmte worden vastgehouden. De zon schijnt op de maan en de maan neemt dus warmte op van de zon.
hangt ervan welke kant. Waar de zon schijnt, of niet?
Het is van 33 tot 400 K.
(als je de temperatuur in Celcius wilt weten, dan moet je er 273,15 ervan af halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan draait om de aarde, dus de ene keer is de ene kant van de maan naar de zon gericht en de andere keer de andere. Op de maan heb je dus ook dag en nacht en dus ook naar gelang daarvan een verschil in temperatuur.
De minimumtemperatuur is -233 graden Celsius, en de maximumtemperatuur bedraagt 123 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De temperatuur van de maan is totaal verschillend van de aarde. Dit komt grotendeels omdat zij geen atmosfeer heeft, en daardoor geen hitte vast kan houden, maar ook omdat de maan in verhouding tot de aarde veel langzamer rond haar as draait. Wanneer de maan doorgaans draait, en het donker wordt, kan het goed twee weken duren voordat er weer zonlicht te zien is. De temperaturen kunnen dan ook zakken tot –180 graden Celsius. Op de plaatsen aan weerzijden van de maan, bij haar polen, zijn er gebieden, veelal in kraters, waar bijna nooit zonlicht op valt. Hier kan het dus nog vele malen kouder worden dan –180 graden Celsius. Daarentegen kan door de straling van de zon, in de perioden dat de maan belicht wordt, wat uiteraard ook weer veel langer duurt door de langzame draaiing van de maan, het wel tegen de 120 graden Celsius worden
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel door dat je jezelf tegenspreekt? "Kan geen hitte vasthouden" en vervolgens "temperaturen kunnen zakken" en later "wel tegen de 120 graden Celsius worden". Als 'ie geen warmte vast zou houden, konden de temperaturen ook niet zakken of stijgen he... Dat de maan geen atmosfeer heeft, is wel van invloed op de temperatuur en de schommeling daarvan, maar het betekenit niet de totale afwezigheid van warmte. Zoals ik in een reactie bij een ander antwoord al zei: waar materiaal is, kan warmte worden opgenomen.
Als we spreken van de temperatuur op aarde, hebben we het over de temperatuur van de lucht. Op de maan is echter (vrijwel) geen atmosfeer, dus daar kan je alleen spreken over de temperatuur van het maanoppervlak. Deze ligt tussen de 100 K (-273 C) en 390 K (117 C) op de evenaar en tussen de 70 K (-203 C) en 230 K (-43 C) bij de polen. (bron: Wikipedia)

Door het ontbreken van een atmosfeer is de oppervlaktetemperatuur alleen afhankelijk van de straling van de zon en de stand van de maan ten opzichte van de zon. Het temperatuurverloop zal er dus elke maand (maan-dag) ongeveer hetzelfde uitzien.

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps: 100 K is natuurlijk gelijk aan -173 C