Geeft de maan echt genoeg licht dat we iets kunnen zien?

Geeft de maan echt genoeg licht dat we iets kunnen zien? Als er dus geen maan was, konden we niks zien in het donker?

En wat zou er gebeuren zonder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen maan is kunnen we geloof ik zelfs niet leven! We zijn 100% afhankelijk van de aantrekkingskracht van de maan en de aarden van elkaar. Klein voorbeeld is eb en vloed...

Het beste antwoord

de maan geeft geen licht, en zonder het licht wat de maan lijkt te geven kunnen we ook genoeg zien, vooral bij een heldere nacht en een volle maan.

is de nacht niet helder of de maan erg klein zijn kan je een lamp aan doen (fiets, auto, brommer, zaklamp of je gebruikt het licht van de lantaarnpaal, van de huizen en het verkeer om je heen als dit er is)

zonder maan zou je dus ook kunnen zien in het donker. zonder maan zou er geen zonsverduistering zijn, geen maansverduistering, en zou het getij er anders uitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We hebben ook nog de sterren, al is dit minimaal. Ohja, de maan geeft zelf geen licht ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan geeft geen licht. Het weerkaatst het licht dat de zon geeft. Hierdoor kunnen wij 's nachts nog een beetje zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan geeft geen licht, maar weerkaatst het licht van de zon. Bij volle maan zie je redelijk buiten, behalve als het bewolkt is natuurlijk.
Wij hebben de luxe van straatverlichting en zonder maan zien we genoeg. Ook wel eens gedacht aan autolampen en fietslampen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er komt nog redelijk wat licht van de sterren af.dat zie je pas als het onbewolkt is ergens waar geen lichtvervuiling is.dan zie je ook hoeveel er zijn.het is wel niet zoveel licht als de maan weerkaatst maar genoeg om het niet pikke donker te laten zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen maanlicht is, dan is het inderdaad aardedonker. In Nederland is het door de lichtvervuiling niet voor te stellen omdat er erg veel licht is wat ook door wolken wordt gereflecteerd. Op het platte land zonder straatlicht en zonder verstrooid licht uit grote steden kan het bij bewolking zo donker zijn dat je echt geen handen voor ogen ziet. Een heldere lichtreflecie door de maan zorgt dat we wel veel kunnen zien zodat ik me kan orienteren waar ik loop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan reflecteert het licht van de zon zo goed dat je inderdaad zonder extra licht buiten prima kan rondlopen. Zeker op dagen dat het vrijwel volle maan is kan je nog heel veel. Het is niet genoeg om te kunnen lezen. Wel om je weg te vinden en niet tegen een lantaarn aan te lopen.