Is er een schemerzone op de maan ?

en zo ja is die dan waarneembaar ?
is zij dan hetzelfde als op aarde ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een schemerzone op de Maan . Je kan dit zelfs van op de Aarde zien : kraterranden worden nog belicht door de Zon , terwijl de lagere punten reeds 'donker' zijn.
Maar de hemel ziet er altijd donker uit omdat de Maan geen dampkring heeft. Moest de Maan geen reli¨f hebben zou het plots stikke donker worden.
Ook hier is een maar.....want zoals wij volle Maan kennen , kent de Maan volle Aarde...en die geeft ook nog een beetje schemering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

niet echt want de maan heeft geen dampkring

Toegevoegd na 13 minuten:
volgens mij is de scheiding tussen licht en donder op de maan echt heel scherp omdat schemer typisch een gevolg is van de dampkring. Ik had begrepen dat het echt bijna het effect is van een lamp die je uitdoet, ik zal zoeken of ik er iets goeds over kan vinden
13 jaar geleden
Natuurlijk is een schemerzone op de maan. Daar waar de 'dag' overgaat in de 'nacht'.

Maar hij is veel minder aanwezig dat de schemering op aarde om een aantal redenen:
-de maan heeft geen atmosfeer; het is veel sneller nacht of dag.
-de maan draait veel langzamer, dus die schemering die er al is beweegt zich maar langzaam over het oppervlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder schemer verstaan we het licht dat via de dampkring ons bereikt waardoor het niet gelijk echt donker is. Door het ontbreken van een dampkring is er een hele scherpe scheidslijn (terminator) tussen dag en nacht op de maan.

M.a.w. is er geen schemer.

Het is zelfs zo dat als je op deze lijn staat is de temperatuur aan de aan de ene hand (dagkant) ca 120C en aan de andere hand (donkere zijde) van de lijn
ca -180C.