Kan een zwart gat een ander zwart gat opslokken?

Een zwart gat is niets, maar stel dat er twee heel dicht bij elkaar in de buurt liggen. Wat zou er dan gebeuren?

* sorry, een zwart gat is ntuurlijk niet niets, dat lijkt alleen maar zo ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer ziel hoe meer vreugd, dus er kan altijd een gaatje bij.

Het beste antwoord

Een zwart gat is niet niets, een zwart gat is juist ongelooflijk veel!

Heel veel materie, samengepakt in een heel klein klontje - dat is een zwart gat.

Het wordt zwart omdat er zoveel materie in zit, dat de zwaartekracht zo groot wordt dat zelfs licht niet kan ontsnappen. Daarom komt er geen licht vanaf, ook geen gereflecteerd licht, en daardoor is het zwart.

Als twee zwarte gaten in elkaars buurt komen, is er een kans dat ze om elkaar heen gaan cirkelen. Volgens de relativiteitstheorie van Einstein komt daarbij energie vrij, die wordt uitgestraald. Het systeem van de twee zwarte gaten verliest daardoor energie. Daardoor zullen de twee zwarte gaten steeds dichter bij elkaar komen.

Uiteindelijk zullen hun beider waarnemingshorizonnen elkaar raken. (De waarnemingshorizon is de bol waarbinnen de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid.) Op dat moment versmelten ze tot één groter zwart gat.

Er is dus sprake van versmelten. Je kunt niet echt zeggen dat het ene zwarte gat het andere opslokt, of andersom.

Tijdens het om elkaar heendraaien wordt energie weggestraald in de vorm van gravitatiegolven. Bij de versmelting wordt nog eenmalig een gigantische gravitatiegolf uitgezonden. Wij hopen op aarde (of met satellieten) die gravitatiegolven waar te nemen, omdat ze ons enorm veel vertellen over het ontstaan en de toekomst van het heelal. En omdat ze wellicht een venster openen op het gedrag van zwarte gaten.

Toegevoegd op 18-06-2009 11:24:29
Toevallig zag ik zojuist een foto en een beschrijving van twee botsende sterrenstelsels - zie Bron.

Citaat:
"The two supermassive black holes in the original galactic cores will [...] coalesce into a single, even more massive black hole."

Dus ook hier wordt gesproken van het versmelten van twee zwarte gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het krachtigste gat zal het zwakkere aantrekken, het antwoord is dus ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwart gat is helemaal niet niets! Juist door de enorme massa die in een relatief kleine volume zit, wordt een enorm zwaartekrachtsveld gegenereerd.

Twee zwarte gaten zouden in eerste instantie heel snel om elkaar heen gaan draaien. Door die enorme bewegingsenergie komt er heel veel straling vrij (die wij vervolgens met de juiste apparatuur kunnen waarnemen). Uiteindelijk zouden de twee zwarte gaten op elkaar botsen als de banen om elkaar heen niet stabiel blijken. De twee zouden met heel veel bombarie samensmelten in een groter zwarte gat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar aan of ze om elkaar heen gaan draaien. En ik zou je antwoord iets genuanceerder formuleren, aangezien het allemaal aannemens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze niet recht op elkaar afkoersen, zullen ze waarschijnlijk om elkaar heen gaan draaien. Ik heb geen simulaties gedraaid maar mijn intuïtie zegt dat dit het geval is. Ik heb weleens gelezen dat er bij zwarte gaten een accretieschijf ontstaat van materie die om het gat heen draait. Op het moment dat deze materie de waarnemingshorizon bereikt, is deze materie zo snel om het zwarte gat heen aan het draaien, dat deze röntgenstraling gaat uitzenden. Maar goed, het zijn inderdaad aannames aangezien er nooit een zwart gat direct is geobserveerd. Ik denk echter dat een samensmelting een grote spektakel zou zijn puur vanwege de enorme energieën die vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het object zelf is natuurlijk niet rechtstreeks gefotografeerd maar ik gebruik al een tijd een foto gemaakt met een rontgentelescoop van een zwart gat als avatar. Dat was de eerste keer dat een zwart gat (of iig de ruimte direct daaromheen) direct gefotografeerd was).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm... Dat had ik wel gezien. Het lijkt meer op een artist's impression. De resolutie van de details lijkt me wat aan de hoge kant voor een echte telescoop opname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is idd een zwaar opgeleukte foto ja zoals eigenlijk alle 'fotos' die aan het publiek worden getoond. De eigenlijke foto is een stuk minder boeiend. Lage resolutie en in zwart wit maar het is wel degelijk hetzelfde object en goed te zien was dat je een donker centrum hebt rond een bijzonder actieve schijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd geloof ik dat niet. Ik ken geen enkel geval waarin een zwart schat, of zelfs maar de accretieschijf, direct is gefotografeerd op op een andere wijze is waargenomen. Heb je een referentie?
Ja hoor, als ze elkaar dicht genoeg naderen.