Kan er ook een planetenstelsel bestaan zonder ster?

De zon is het middelpunt van ons planetenstelsel. Dit is logisch, want de zon is veruit het grootste onderdeel en heeft dus de meeste aantrekkingskracht. Maar wat nou als een planeet het grootste onderdeel is, kan die dan het middelpunt worden waar bijvoorbeeld een ster omheen draait, of zou een planetenstelsel kunnen bestaan zonder ster?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou dat zou dan een zwartgat moeten zijn. Dus een iets ? Met een enorm zwaarte kracht veld . Ons zonnestelsel ( zon en planeten ) maken ook een baan door ( in een niet ronde baan ) het Melkweg stelsel dus ?
Erna55
6 jaar geleden
@sannevdvlies : De zon is niet het middelpunt van ons planetenstelsel.
De zon is het middelpunt van ons zonnestelsel.
Een planetenstelsel is een planeet met een of meer manen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55
https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetenstelsel
Het zonnestelsel is de naam van ons planetenstelsel. Er is maar 1 zonnestelsel https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnestelsel namelijk ons planetenstelsel.

Het beste antwoord

Een planeet heeft een grote massa nodig om omheen te draaien.
Meestal zal dat een ster zijn, maar ook om een klein zwart gat kan een planeet prima zijn rondjes draaien.
Al kun je beargumenteren dat de meeste zwarte gaten eigenlijk ex-sterren zijn.

Maar ook grotere massa's kunnen het hart vormen van de baan van een planeet. Zo zijn er ook planeten die gewoon, net als sterren, hun rondjes draaien rondom het centrum van de melkweg.

Dan zijn er nog de dubbelplaneten. Twee planeten die ongeveer even groot zijn kunnen rondjes om elkaar draaien. Of beter gezegd rondom een gezamenlijk zwaartepunt.

Een stelsel met een planeet in z'n uppie met daaromheen kleinere (!) werelden kan géén tweede planeet bevatten. Maar dat is puur een definitie kwestie omdat we die kleinere werelden rondom een planeet nu eenmaal manen noemen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens is de zon het middelpunt van ons ZONnestelsel.

Een "planetenstelsel" is het stelsel van een planeet en haar manen.

Zo'n planetenstelsel kan ook 'los' door de ruimte zwerven. En dat soort stelsels bestaan ook in werkelijkheid.

Toegevoegd na 3 uur:
Verhip....
Die bewering in de toevoeging moet ik intrekken. Het zonnestelsel ìs een planetenstelsel.

Goed opgemerkt !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord! Ik wilde trouwens duimpje omhoog doen, maar klikte verkeerd, dus sorry...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hi OnzeWiezewoze, ik zie net dat je later nog iets hebt toegevoegd. Ik probeer het online te vinden: dat een planetenstelsel bestaat uit een planeet + eventuele manen. Maar dit is nergens te vinden. Heb je toevallig een bron? Het enige wat ik erover kan vinden is dat het zonnestelsel een planetenstelsel is(zoals er wel meer van zijn), maar dat mensen het 'Zonnestelsel' hebben genoemd omdat onze ster 'Zon' heet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetenstelsel
http://www.encyclo.nl/begrip/planetenstelsel
WimNobel
6 jaar geleden
Zijn er werkelijk planeten bekend in een baan om het melkwegcentrum? En dubbelplaneten? Bij mijn weten is het wel vrij waarschijnlijk dat ze bestaan, omdat te verwachten is dat er af en toe een ontsnapt aan een ster. Maar is er nooit een werkelijk gezien en is het ook heel moeilijk om ze te ontdekken. Immers, ze zijn koud en donker, weerkaatsen geen licht van een nabije ster en gaan ook niet voor een nabije ster langs.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@WimNobel
Of zwerfplaneten die in een baan om het centrum van de melkweg al zijn waargenomen weet ik niet zeker, maar dat ze bestaan us een met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. En wat de dubbel-planeten betreft... Het zal je verbazen... Je loopt er op eentje :-) https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dubbelplaneet
Er is geen duidelijke grens tussen welke stelsels een dubbelplaneet zijn en welke een planeet met een maan. In het Zonnestelsel worden vaak Pluto en Charon als een dubbel(dwerg)planeet gezien (Pluto heeft 7 keer meer massa dan Charon), en soms ook de Aarde en de Maan (de Aarde heeft 81 keer zoveel massa als de Maan).

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan.
Aarde, Jupiter, Saturnus, Neptunus en Uranus fungeren allemaal als middelpunt van een "planeten"stelsel.
Alleen, er kan geen ster omheen draaien. De massa moet heel groot zijn om licht te geven, en niet te groot om donker te blijven.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie reactie op Erna55 onder de vraag.