Natuurlijk kunnen er nog andere planeten ontstaan. Alles in het heelal wordt afgebroken en weer opgebouwd.
Het gaat niet zoals bij een ster (dat de energie die vrijkomt bij een ontploffing (einde van zijn leven) ervoor zorgt dat er zich weer een nieuwe ster vormt), maar er onstaan wel geregeld nieuwe planeten.
Als er een stuk afbreekt van een massa, wordt dit door de aantrekkingskracht van grotere massa's erheen gezogen. Grote kans dat het tegen een ander aankomt en ze samenklonteren.
In ons zonnestelsel gebeurt het niet (kan ik natuurlijk niet zeggen: in een korte tijd niet), maar verder weg wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Er zijn zát planeten, die bestaan voornamelijk uit gestollen magma of gas dat bijeen wordt gehouden door zwaartekracht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk er ontstaan steeds nieuwe planeten. Bij botsingen en ontploffingen van sterren kunnen planeten ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar er kunnen nog wel veel meer ontdekt worden.
Zon en planeten zijn tegelijk ontstaan uit een grote gas- en stofwolk die onder zijn eigen gewicht samentrok. In het midden, waar zich het meeste gas verzamelde, ontstond de zon. In de schijf daar omheen koelde het gas- en stof af en vormden zich kleine klonters die bestonden uit ijs en steen. Die klonters botsten onderling en zo groeiden de grotere planeten. Er is dan nog wel een verschil tussen de aardse planeten en de grote gasreuzen. Waarschijnlijk is de zonnewarmte er de oorzaak van de binnenplaneten het meeste gas zijn kwijtgeraakt. Mogelijk ook was er in het binnengebied vanaf het begin al minder gas aanwezig door de invloed van de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er onstaan planeten, alleen die ene waar we ook kunnen wonen is nog niet gevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen nog nieuwe planeten ontstaan ,maar niet meer in ons zonnestelsel.Op ander plaatsen in het heelal worden nog nieuwe sterren gevormd en dus is er ook de mogelijkheid dat daar planeten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planeten ontstaan uit het stof (gas en kleine zandkorreltjes) die overblijven als een ster vormt. Er worden ook op dit moment nog heel veel sterren gevormd en dus ook hele planetenstelsels. Dit zal altijd door blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag onstaan er nieuwe planeten
maar dit gebeurt in stelsels die nog heel jong zijn
Net als onze zon 4,6 miljard geleden
daar is onze aarde met z,n naaste planeten uit onstaan
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen nieuwe planeten ontstaan ...en dat gebeurt ook. We hebben dat te danken aan de super-nova's ( en tot nog toe hypothetische hyper-nova's) : Kleine superzware reststerren ( na het sterven van een grote ster) die door toedoen van verschillende redenen kunnen ontploffen. Het restmateriaal is stof voor nieuwe zonnestelsels (een soort recyclage).
Ons zonnestelsel kan onder invloed komen van zo'n exploderende ster. Momenteel staat er een op ontploffen op 8000 lichtjaren van ons ... en zelfs op zo'n afstand is invloed mogelijk.
Onze Zon zelf is van een ander kaliber .... die gaat op langere termijn zo'n 5 miljard jaartjes of meer , beginnen afkoelen en uitzetten tot een 'rode reus' en afkoelen als een witte dwerg , nog later zou dit een 'zwarte dwerg ' kunnen worden. Maar ons heelal is nog niet oud genoeg om dit te kunnen bevestigen (ze bestaan nog niet).Dus in ons zonnestelsel op zich lijkt verdere planeetvorming niet haalbaar.
Hypothetisch zou het wel kunnen dat door hevige explosies sommige planeten uit elkaar gerukt worden en in verschillende delen breken ...maar dit is nog niet wetenschappelijk hard gemaakt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ster die op ontploffen staat dicht bij ons op maar 8000 lichtjaar. ...WR 104 : zie link (Engels)

Toegevoegd na 25 minuten:
Rond WR 104 zijn 'believers' en 'non-believers' tussen de wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heelal is voortdurend in beweging. Sterren 'sterven' en worden opnieuw geboren.

Nieuwe sterren ontstaan, doordat gassen onder enorme druk en temperatuur worden samengeperst.
In zo'n piepjong zonnestelsel word naast gassen ook stof onder dezelfde condities van druk en temperatuur in elkaar gepropt. Het begin van een nieuwe planeet in. Een miljoenen jaren durend proces overigens.

Kort en goed: ja er ontstaan overal nieuwe planeten, daar waar nieuwe sterren zich gevormd hebben. In ons zonnestelsel gaan we dat dus niet meemaken.