Contact met leven op andere planeten?

Ik snap de redenering dat er in het universum vast nog wel ergens een planeet is met leven. Als er zoveel sterrenstelsels zijn met daarin zoveel sterren, dan moet er vast eentje zijn waar een planeet omheen draait waar leven mogelijk is en ook is ontstaan.

Ik las echter dat het dichtstbijzijnde sterrenstelsel (naast het onze natuurlijk) 2 miljoen lichtjaar van ons vandaan is (klopt dat?).
Als toevallig in dát sterrenstelsel leven is, hoe gaan we daar dan ooit contact mee opbouwen?
Stel dat daar de techniek ver vooruit is, en dat ze met gemak naar onze aarde kunnen kijken, dan zien ze een beeld dat 2 miljoen jaar oud is. In die tijd ontstond net de Homo Erectus. Is het voor hen dan wel interessant om contact te zoeken?

http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=62089
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens#Tijdlijn_van_de_evolutie_van_de_Homininae

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik zie niet zo snel contact met een buitenaardse beschaving gebeuren. Er zijn gewoonweg te veel barrières. Zelfs in het geval dat we een manier vinden om de lichtsnelheid als limiet te omzeilen zal dat nog moeilijk genoeg worden. Niet dat er niet gezocht wordt naar natuurkundige theorieën die dat probleem kunnen omzeilen maar voorlopig met beroerd weinig succes.

Er zijn waarschijnlijk nog wel bewoonbare planeten genoeg. De kunst is alleen om ze te vinden. Sterren zijn niet zo moeilijk te zien maar planeten zijn toch een stuk kleiner en geven zelf geen licht af. Toch worden er steeds meer gevonden rond andere sterren en wordt nu aangenomen dat veruit de meeste sterren een planetenstelsel hebben en dat het maar een kwestie van tijd is voor een planeet ontdekt wordt die op de Aarde lijkt. Rechtstreeks op die planeet kijken is overigens vrijwel onmogelijk door de enorme telescoop die je dan zou moeten hebben. Zelfs om maar een mens op de maan te zien moet je telescoop al snel de diameter van een klein stadion hebben door de manier waarop licht zich gedraagt.
Ik denk overigens wel dat een beschaving die een homo erectus ziet wandelen nog wel kan bedenken dat die homo erectus en na een paar miljoen jaar heel ander uit ziet. Stel wij zouden op een planeet over zo'n afstand een semi intelligent wezen zien lopen dan is het toch heel interessant om daar meer over te weten te komen en waar mogelijk te bezoeken. Zelfs als je alleen maar een soort domme dinosaurus vind is dat geen reden om aan te nemen dat er na zo'n lange tijd geen intelligent wezen woont. En zelfs die domme dinosaurus lijkt me nog de moeite om van dichtbij te bekijken......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar stel dat.... Er zijn genoeg theorieën over hoeveel intelligente beschavingen er in de melkweg zouden kunnen zijn.
Maar zelfs als we van de meest optimistische schattingen uit gaan hoeft dat bij lange na niet te betekenen dat er contact komt. Met gewone radio communicatie duurt het in de meest optimistische gevallen vele jaren voor je een antwoord krijgt.
Zelfs als iemand een signaal opvangt betekend dat nog niet dat die dat signaal daadwerkelijk kan omzetten in een beeld of geluid. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de systemen compatibel zijn. Dat is bij de eerste radiosignalen niet zo enorm moeilijk maar de periode dat er echt significante hoeveelheden analoge signalen de ruimte in gestuurd werden is vrij kort. Alle satelliet communicatie is bv al digitaal en ik zou niet weten hoe een buitenaardse wetenschapper moet raden dat een reeks nullen en enen een jpeg plaatje moet voorstellen bijvoorbeeld.
Als ze onze radiosingalen ontvangen en om kunnen zetten in geluid wil dat bij lange na nog niet zeggen dat ze in staat zullen zijn om dit te vertalen en vervolgens te begrijpen. Er zit immers miljoenen jaren evolutie verschil tussen ons en zelfs op Aarde is het al moeilijk genoeg om de ene taal fatsoenlijk in de andere taal te vertalen terwijl dat verschil maar enkele duizenden jaren is hooguit. Zelfs professionele vertalers maken vaak nog de meest vreemde fouten (let maar eens goed op de ondertitels bij films en series).
Stel DAT ze er in slagen onze signalen te ontvangen en ontcijferen dan hoeft dat bij lange na niet te betekenen dat ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in terug praten. Dat wij nieuwsgierig zijn wil niet zeggen dat zij dat ook zijn. De kans is ook nog redelijk dat de overheid het probeert te verdoezelen.
Stel dat ze ons ontvangen en begrijpen en daadwerkelijk willen praten dan hoeft dat nog niet te betekenen dat wij in staat zijn hun signaal te ontvangen, ontcijferen, begrijpen, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel nu dat er wel mogelijkheden zijn om de lichtbarriere te omzeilen. Wij hebben nu de mogelijkheid nog lang niet en een beschaving die dat wel al kan zal waarschijnlijk eerder luisteren op communicatie kanalen die ze zelf gebruiken voor interstellaire communicatie en dus niet letten op onze radiogolven.
Stel dat ze ons wel kunnen horen. Dan hoeft dat bij lange na niet te betekenen dat ze contact met ons willen. Zij het omdat we nu nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn of omdat ze überhaupt geen extroverte persoonlijkheden hebben etc. En dit alles is alsnog aangenomen dat we praten over levensvormen die we als zodanig kunnen herkennen en op een vergelijkbare manier communiceren. Stel dat je een soort gasvormige levensvorm hebt die leeft in gasreuzen en communiceert door lichaamswarmte te variëren en geen notie heeft van het concept om met geluid te communiceren..... (voorbeeld uit een oude Kijk) En dan rijst nog maar de vraag of wij wel contact willen. In onze eigen geschiedenis is contact tussen verschillende culturen en dan met name bij grote technologische verschillen in ver uit de meeste gevallen erg bloedig verlopen. En er is geen reden om aan te nemen dat de aliens vredelievender zijn. Om de evolutie te overleven moet een soort een zekere agressie hebben en een zeker egoïsme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een beschaving die contact kan maken met ons, een hele hoge beschaving is, die dan ook wel met ons wil communiceren. Over de taal: hoogstwaarschijnlijk kent de andere beschaving ook schrift en tekeningen etc. Men kan dan in een universele taal communiceren, denk hierbij aan logica en symbolen etc. In de film contact zit hier een leuk voorbeeld van. Het eerste wat men naar de aarde stuurt is een lijst met logische vergelijkingen in een hele simpele symbolen taal. Vanaf daar kun je verder uitbreiden. Over het niet snappen van onze mediums: Wel grappig, ooit is er door een of andere president, weet even niet meer welke, een gouden elpee de ruimte ingeschoten. Alsof de aliens een platenspeler hebben... :S:S De afstand moeten we uiteindelijk anders overbruggen dan reizen. Wormgaten? Elektronen entanglement? Daar hebben we in ieder geval nog even niets voor gevonden... film: http://www.imdb.com/title/tt0118884/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat er in je taal voorbeeld van uit dat wij en de aliens een zelfde wereldbeeld hebben en op dezelfde manier met het concept van symbolen om gaan. Stel je wil aan een alien het woord 'vuur' uitleggen. Je wijst naar iets dat brand... maar er is geen enkele reden dat die alien de link legt tussen het woord vuur en het fenomeen van reagerende moleculen in plasma. Voor hetzelfde geld dat die alien denkt dat je 1 van de kleuren bedoeld, of 'warm' of 'mooi' of 'gevaarlijk' of maakt niet uit wat je maar kan bedenken bij het idee van vuur. Voor ons is het vanzelfsprekend wat bedoeld wordt maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat een buitenaards wezen hetzelfde bedenkt. Dat is al een van de problemen die linguïsten tegenkomen bij het leren begrijpen van talen van bv indianen in het Braziliaanse regenwoud en dat gaat gewoon om mensen. En wat mediums betreft: ja, je moet er met die plaat maar net van uit gaan dat je aliens het concept van communicatie door geluid snappen en vervolgens de link leggen tussen de groeven op de plaat en geluidsgolven. En dat is nog maar met zoiets eenvoudigs als een LP... laat staan als je ze een cd of dvd geeft.... Nu is een LP nog zo gruwelijk simpel dat iedereen die ook maar ooit op het idee is gekomen om geluid vast te leggen nog wel kan uitvissen hoe het werkt en de kans is behoorlijk aanwezig dat een buitenaardse beschaving toch een keer dat idee krijgt maar onze hedendaagse communicatie is heel sterk afhankelijk vaan tamelijk arbitrair gekozen programmeer standaarden voor digitale communicatie. Ik zie niet in hoe dat te ontcijferen valt zonder een stevige kennis van hoe wij communiceren en hoe onze micro-elektronica werkt. Zonder die kennis houd je toch alleen een vrij willekeurige rij nullen en enen over. Een alien die dat opvangt en probeert terug te praten is eigenlijk net zoiets als de macarena proberen na te zingen nadat je hem 1 keer hebt gehoord en verder alleen Nederlands spreekt; je kan de klanken misschien nog wel reproduceren maar echt iets zinnigs gaat er niet uit komen. (Iets dat Toon Hermans in een vrij oude sketch over klanken heel mooi uitlegt)

Andere antwoorden (11)

Precies... de afstand is zo groot, dat kijken naar elkaar al 4 miljoen jaar duurt... Dus vergeet het, God heeft het universum niet voor niets zo groot gemaakt, we zijn in feite alleen in het universum... Reken niet op anderen, laten we het met de aarde allemaal netjes in respect oplossen en dankbaar zijn dat we een kans van leven gekregen hebben...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik altijd maar denken dat jij een atheïst bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik al iets ben, dan ben ik tegenstrijdig...
Met de huidige stand van techniek is het nauwelijks mogelijk om contact met een beschaving op een andere planeet te leggen. We hebben namelijk te maken met de "lichtbarriere" van 300.000km per seconde.
Bovendien vind ik het bizarre altijd dat we zoeken naar buitenaards leven terwijl het op aarde krioelt van het leven en dat maken we kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God eet inderdaad van twee walletjes, door meerdere planeten te ontwerpen.
Hij legt ze vervolgens zover uit elkaar dat er geen contact mogelijk kan zijn tussen de planeten, zodat wij hem niet doorhebben.

Wat moet hij anders gedaan hebben buiten die zes dagen dat hij bezig was? De zevende dag rustte hij uit, maar over de rest is niets bekend. Aangezien het universum 13 miljard jaar oud is, zal hij ook wel andere planeten hebben geschapen in de tussentijd. Misschien is de Aarde slechts 1 van zijn vele hobbyplaneten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag! Dan gaan we communiceren via elektronen die aan elkaar verbonden zijn sinds de big bang. 1 elektron brengen we naar die planeet, de ander houden we hier. Het elektron dat we wegbrengen doen we gewoon met een ruimteschip dat sneller dan het licht gaat... (woh: 2 miljoen keer de lichtsnelheid en je bent nog een jaar onderweg...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede vraag! In 1950 bediscussieerde de natuurkundige Enrico Fermi dit onderwerp en werd beschreven als de Fermiparadox.

Verschillende serieuze en minder serieuze oplossingen zijn:

* Intelligent leven is toch extreem zeldzaam of wij zijn zelfs het enige bewuste leven in het heelal. Het is ondanks decennialang onderzoek en speculatie nog steeds niet duidelijk hoe precies uit levenloze stoffen vanzelf leven kan ontstaan (zie abiogenese).

* Intelligent leven roeit zichzelf uit in een kernoorlog of door andere zelfveroorzaakte rampen.

* Intelligent leven groeit binnen kort tijdsbestek uit tot een technologische singulariteit en is daarna onherkenbaar voor ons.

* Intelligent leven bestaat wel, maar is, net zoals wij, nog niet ver genoeg ontwikkeld om andere planeten te bereiken. Het heelal bestaat te kort voor de ontwikkeling van zulk intelligent leven.

* Intelligent leven vermijdt uit eigen beweging elk contact met ons.

* Er is in het universum iets of iemand aanwezig die intelligent leven opspoort en vervolgens uitroeit als 'ongedierte'.

* De mens is een fase in de ontwikkeling van intelligent leven, die daarna automatisch overgaat in een soort engel of godheid. In die volgende fase zijn technische communicatiemiddelen van nu niet meer nodig omdat men dan telepatisch communiceert. Men reist dan met een onbeperkte snelheid door het heelal met speciale ijl-stoffelijke lichamen. Zoals de huidige mens niet meer kan communiceren met dieren, zo kunnen die goden niet meer communiceren met mensen. We kunnen dus alleen andere mensen van een gelijk ontwikkelingsniveau ontmoeten. Dit stuit echter op technische problemen van codering van informatie en van energie om de immense afstanden te overbruggen. De kans op een sonde, ruimtevaartuig of overdracht is te gering door de geringe tijd dat de typisch menselijke (tussen)fase in een bepaald stelsel zal bestaan. Simpel gezegd: Waar zijn ze? In de hemel!

* Ander intelligent leven begeeft zich in andere dimensies. De Snaartheorie gaat er van uit dat op zeer kleine schaal de ruimte niet vier-, maar tien-, of zelfs elfdimensionaal is. De zes 'extra' dimensies zijn 'opgerold', en daardoor niet waarneembaar.

* Bij het ontstaan van het heelal zouden deeltjes en antideeltjes zijn verspreid. Indien buitenaards leven zou bestaan uit antideeltjes zouden ze onmiddellijk worden weggecijferd bij contact met "onze" deeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ze zien hoezeer de mens een zooitje maakt van zijn eigen planeet, vraag ik me werkelijk af of ze nog contact zouden willen. Dat wij het willen is wel duidelijk, de mens wil altijd meer ontdekken, bewijzen en vooral triomferen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is het nu juist. Ze zien niet dat we er zo'n zooitje van maken, omdat ze 2 miljoen jaar in het verleden kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees even mijn antwoord, want je gaat uit van totaal verkeerde veronderstellingen. Dounja.
De dichtsbijzijnde ster is Alpha Centauri, op 4.4 lichtjaar. Dus dat is wel een stukje dichterbij. Er zijn ongeveer 1000 sterren bekend binnen 100 lichtjaar.

Dit is dus in principe wel te overzien. Het is dus helemaal niet zo onmogelijk om ooit in contact te komen met 'aliens'.

Je maakt ook de vergissing tussen sterrenstelsel en zonnen stelsel. Ons zonnenstelsel is wij die draaien om de zzon. Ons sterrenstelsel is de melkweg. Miljarden zonnen die draaien rond een bepaald (zwartgat) punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Deboender. Ik weet weldegelijk het verschil tussen sterrenstelsels en zonnenstelsels.
De 1000 sterren die binnen 100 lichtjaar van ons vandaan liggen hebben echter naar alle waarschijnlijkheid geen leven, want dan hadden we al wel een signaal ervan opgevangen. Zie wat Stolidus schrijft.
Misschien zit ik er met mijn 2 miljoen lichtjaar wel naast, maar stel dat de dichtsbijzijnde planeet met intelligent leven op 200 lichtjaar van ons vandaan ligt, dan nog zien die onze planeet in een ver verleden, met nog erg weinig technologie. Dan nogmaals de vraag: hebben die intelligente wezens dan interesse om ons te contacteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard. 200 jaar geleden konden we al aardig wat, en was het zeer duidelijk dat we een intelligent wezen waren waar ontwikkeling in zit. Stel je nou eens voor dat wij op een andere planeet zoiets zien. Zou jij daar dan geen contact mee willen leggen? Ik neem aan van wel. Ik persoonlijk wel in iedergeval. De dichtsbijzijnde planeet is trouwens ongeveer 15 lichtjaar weg. En dat is dus een echte planeet, met waarschijnijk water etc. Die om zijn eigen zon draaid. http://nl.wikipedia.org/wiki/Exoplaneet
Je hoeft niet te kijken naar een volgend sterrenstelsel... Je kunt gewoon de melkweg ('ons' sterrenstelsel, of we zitten er in elk geval 'in') onder de loep nemen.
Genoeg sterren in de melkweg waar planeten om draaien (250 miljard, ofzoiets).

De afstand is te groot om te communiceren - de communicatie is te langzaam. Als je een vraag stelt, moet je minimaal iets van 8,44 jaar wachten op antwoord (en dan alleen als de dichtstbijzijnde ster een planeet met intelligent leven heeft).

Verder zorgt de afstand ook voor uitermate grote problemen met 't richten en 'scattering' van de data (van de communicatie).

Als bij Proxima Centauri intelligent leven is, dan duurt 't dus geen 2 miljoen jaar maar 4,22 jaar voordat onze fotoncommunicatie daar beland is.
Interresant om contact te zoeken is er WEL: houd je rekening met time-dilation en kunnen ze de lichtsnelheid zeer dicht benaderen, dan duurt de reis (qua veroudering) letterlijk minder dan 'slechts' 4,22 jaar! (Niet voor de achterblijvers bij Proxima... Zij zullen minimaal 8,44 jaar moeten wachten op terugkeer.)

Toegevoegd op 11-06-2009 12:12:44
Echter de kans dat er binnen bijv. 100 lichtjaar intelligent leven is wat supersnelle ruimteschepen heeft, acht ik uitermate klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was in 1986 boven Alaska een melding door vlucht JAL 1628,die werd onderzocht door de FAA. De vliegende schotel werd gezien door een passagier en is ook verschenen op de grondradar.Ook werden er in de periode 1989 tot 1990 boven Belgie massaal zwarte driehoeken waargenomen op de radar.Deze werden gevolgd door radars van de NATO en straaljagers die ter onderscheping werden gestuurd.Er was in 1976 een melding boven Teheran in Iran.Deze resulteerde in verschillende systeemstoringen in een ter onderscheping uitgezonden F-4-straaljager, zoals in documenten van de CIA is vastgelegd.
Enkele geregistreerde kenmerken van vliegende schotels zijn:
-Ze kunnen zigzaggen.
-Ze kunnen tijdens het passeren de ontsteking van auto's uitschakelen en stroomstoringen veroorzaken.
-Ze kunnen geruisloos en onbeweeglijk blijven zweven.
We vinden geen van deze eigenschappen terug in onze aardse raketten.De g-krachten die worden teweeggebracht door zigzaggende vliegende schotels zouden meer dan honderdmaal zo groot zijn als de gravitatie op aarde, genoeg om een levend wezen te verpletteren.
Alles wijst in de richting van magnetisch voortgedreven machines.Daarvoor zijn enkelpolige magneten nodig.Die kunnen wetenschappers nog niet scheppen. Maar fysici geloven dat er in het universum een overvloed aan enkelsporige magneten voorkwam op het ogenblik dat de oerknal plaatsvond.
Als men genoeg enkelpolige magneten verzameld heeft kunnen ruimtevaartschepen het universum doorkruisen met behulp van magnetische veldlijnen die overal in de melkweg of op de planeten aanwezig zijn zonder stuwkracht te hoeven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zoeken maar er zijn grenzen waar we nog niet bemand geweest.Het is moeilijk om te weten want de afstanden zijn te groot.In de al ontdekte delen van de ruimte is er nog niets ontdekt.Dus er zou leven kunnen zijn maar heel heel heel ver van hier op een onmogelijk te bereiken plaats.Kleine kans om contact te vinden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het helaas niet meer terugvinden op internet, maar ik heb een tijd geleden een documentaire gezien met Stephen Hawking (die briljante wetenschapper in een rolstoel die via de stemcomputer praat) waarin hij zijn opinie geeft over eventueel buitenaards leven:
Laten we onze handen dichtknijpen dat onze aarde tot nu toe nog niet ontdekt is door buitenaards leven.
Want zodra dit gebeurt zijn we aan de ratten overgeleverd. Ze zullen de aarde leegroven en ons vermoorden.
Ze zullen onze aarde echt niet enteren om vriendjes te worden. Slechts om iets te halen wat ze blijkbaar nodig hebben.
Laten we maar hopen dat we nooit ontdekt worden!!