hoeveel x vergroting heb je nodig om pluto te zien?

mijn telescoop heeft een vergroting van 750x, is dit genoeg om pluto te zien?
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Volgens mij is vergroting niet het issue. Volgens de wiki moet je een telescoop hebben van 20 tot 25 cm diameter. Dat is vanwege de lichtinval. Misscien hier in Nederland wel groter vanwege de lichtvervuiling alhier. Het lijkt mij een uitdagende missie om in Nederland als amateur Pluto te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens wikipedia
Pluto heeft ongeveer magnitude 14 en is al met een redelijk grote amateurtelescoop (diameter 20-25 cm) te zien, maar details blijven zelfs met grote telescopen nauwelijks te zien. Aan het eind van de jaren '80 stonden Pluto en Charon gezien vanaf de aarde afwisselend voor elkaar (occultatie), waardoor uit de wisselende helderheden details over de oppervlakte herleid konden worden. Hieruit werd onder andere duidelijk dat Pluto ijskappen heeft aan de polen en rond de evenaar werden donkere plekken aangetroffen. Met de Hubble ruimtetelescoop zijn foto's gemaakt van Pluto waarop zwakke contouren te onderscheiden zijn.
Pluto heeft ongeveer magnitude 14 en is al met een redelijk grote amateurtelescoop (diameter 20-25 cm) te zien, maar details blijven zelfs met grote telescopen nauwelijks te zien. Aan het eind van de jaren '80 stonden Pluto en Charon gezien vanaf de aarde afwisselend voor elkaar (occultatie), waardoor uit de wisselende helderheden details over de oppervlakte herleid konden worden. Hieruit werd onder andere duidelijk dat Pluto ijskappen heeft aan de polen en rond de evenaar werden donkere plekken aangetroffen. Met de Hubble ruimtetelescoop zijn foto's gemaakt van Pluto waarop zwakke contouren te onderscheiden zijn.

De eerste onbemande missie naar Pluto werd gelanceerd op 19 januari 2006. De NASA ruimtesonde New Horizons is sinds die datum onderweg om op 14 juli 2015 met hoge snelheid de dwergplaneet te passeren. Aan boord is een beetje van de as van de in 1997 overleden ontdekker van Pluto, Clyde Tombaugh. In eerste instantie zullen er gedetailleerde foto's worden gemaakt van Pluto en Charon en wordt er onderzoek verricht naar de atmosfeer. Later - tussen 2016 en 2020 - zal New Horizons andere objecten in de Kuipergordel nader bestuderen. Na alle geplande missies uitgevoerd te hebben met de sonde zal men New Horizons eindeloos verder het heelal in laten vliegen. Eerst naar de rand van het zonnestelsel, en dan totdat ooit eens het contact met de sonde zal verdwijnen omdat hij te ver weg is.