Hoe sterk is de zwaartekracht?

Stel dat je in de ruimte zweeft,tussen de maan en de aarde.Wordt je dan naar de aarde toegetrokken door de zwaartekracht die er heerst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je schrijft dat je geen snelheid hebt, dus dat maakt het alvast een stuk eenvoudiger. Wat er zal gebeuren, hangt er dan helemaal van af waar je precies zweeft.

Zweef je dichter bij de aarde dan bij de maan, dan word je door de aarde sterker aangetrokken dan door de maan. Je zult dan naar de aarde vallen.

Zweef je dichter bij de maan dan bij de aarde, dan word je door de maan sterker aangetrokken dan door de aarde. Je zult dan naar de maan vallen.

Dit komt doordat de zwaartekracht afneemt naarmate je verder weg bent van de aarde cq de maan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ging er trouwens van uit dat je "zweeft zonder snelheid" ten opzichte van het aarde-maan-stelsel.

Als je zweeft zonder snelheid ten opzichte van de zon, dan zul je heel snel worden ingehaald door het aarde-maan-stelsel. Aarde en maan bewegen namelijk met een snelheid van meer dan 100 duizend km/u rond de zon.

Door stil te hangen ten opzichte van de zon, bewegen dus de aarde en de maan met een snelheid van ruim 100 duizend km/u ten opzichte van jou. Is toevallig de aarde voor en de maan achter, dan zul je op de maan vallen (je wordt ingehaald door de maan). Is toevallig de maan voor en de aarde achter, dan zul je op de aarde vallen (je wordt in gehaald door de aarde). Is toevallig de aarde richting de zon gekeerd en de maan van de zon af, of andersom, dan gebeurt er met jou bijna niets terwijl de maan jou aan de ene kant voorbijgaat en de aarde aan de andere kant.

In dat laatste geval zijn aarde en maan binnen de korste keren ver van jou verwijderd. Jij hangt dan wat rond. Je zult dan worden aangetrokken door ze zon. Ruim voordat je het oppervlak van de zon bereikt, zul je roemloos verdampen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De aarde heeft een sterkere zwaartekracht dan de maan - mits je op dezelfde afstand zit. Dus op 50000 km boven de aarde heerst een sterkere zwaartekracht dan op 50000 km boven de maan. Maar op 300000 km boven de aarde heerst een lagere zwaartekracht dan op 3 meter boven de maan. Zou dat niet zo zijn, dan zou de aarde de losliggende stenen van de oppervlakte van de maan aftrekken. Zwaartekracht neemt af met het kwadraat van de afstand. Dus 2x zo ver betekent 4x zo weinig zwaartekracht; 3x zo ver betekent 9x zo weinig zwaartekracht; 4x zo ver betekent 16x zo weinig zwaartekracht, enzovoort. Vandaar dat je, dicht bij de maan en ver van de aarde, de zwaartekracht van de maan sterker is dan die van de aarde. Vergelijk het met een bosbrand en een kaarsvlam. Als de hele Veluwe tussen Apeldoorn en Arnhem in brand staat, geeft die brand meer hitte dan een kaarsvlam in Zutphen. Zit jij midden tussen de brand en de kaarsvlam, dan voel je de hitte van de brand sterker dan de hitte van de kaarsvlam. Maar zodra jij dicht genoeg bij de kaarsvlam zit, voel je de hitte van de kaarsvlam veel sterker dan de hitte van de bosbrand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij dat je het met mij eens bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen zweven zonder snelheid is niet mogelijk voor een mens. Je zult - net als een ruimtevaartuig - hooguit in een geostationaire baan j=kunnen geraken. Maar in alle gevallen raas je door de ruimte. Ik kan me overigens niet voorstellen of je dat merkt of niet
Cryofiel
14 jaar geleden
Absolute snelheid bestaat niet. Je kunt alleen stilstaan of bewegen *ten opzichte van* een referentiepunt. Gebruik je het aarde-maan-stelsel als referentiepunt, dan kun je best stilstaan ten opzichte van dat stelsel. Het zal wel een enorme hoop energie (brandstof) kosten om dat te bereiken, maar het kan wel. Het wordt natuurlijk nooit gedaan omdat het volkomen zinloos is, maar dat betekent niet dat het niet kan. Gebruik je de zon als referentiepunt, dan geldt hetzelfde. Je kunt ook best tot stilstand komen ten opzichte van de zon. Alleen zal dat nóg meer brandstof kosten dan tot stilstand komen ten opzichte van het aarde-maan-stelsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je uit een rakerstap die in een geostationaire baan rond de aarde draait met x duizend km/uur, dan draai je zelf ook met x duizend km/uur om de aarde. Je staat niet stil, dat is wat ik wilde zeggen. Natuurlijk bestaat absolute snelheid niet t.o.v. ieder ander atoom in de ruimte.. Overigens, blijf ik beweren dat je in de praktijk nooit tot stilstand kan komen m.b.t. de aarde, want bedenk alleen maar wat er gebeurd als je de deur achter je sluit van het ruimteschip (volgens newton 3) :-))
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt helemaal. Ik denk dat we het in feite roerend met elkaar eens zijn. Stap jij naar buiten terwijl je schip in een geostationaire baan beweegt, dan beweeg jij daarna ook (ongeveer) in een geostationaire baan. Met een goede motor kun je wel tot stilstand komen ten opzichte van de aarde. Je kunt dat op twee manieren doen. De eerste is naar een geschikte plek gaan, en daar blijven "hoveren" door de raketmotor naar de aarde te richten en zoveel stuwkracht te geven dat je precies de zwaartekracht compenseert. Dan doe je hetzelfde wat je met een jetpack op aarde kunt doen. Stap je dan uit, dan val je naar de aarde toe. Helaas val je dan door de hete uitlaatgassen van je raketmotor heen, zodat je direct na het uitstappen al verbrandt. Een andere manier is de baansnelheid te compenseren, zodat je niet meer in een baan rond de aarde beweegt. Maar in plaats van te gaan "hoveren", zoals hierboven, zorg je voor een redelijke snelheid van de aarde af. Jij gaat dan in het topje van je raket in je schietstoel zitten, en je katapulteert jezelf recht omhoog. Je beweegt dan dus recht van de aarde af, met een snelheid die groter is dan de snelheid van je raket. Je raket kan nu op de automatische piloot uit de weg gaan zonder jou met zijn uitlaatgassen te verbranden. Jij vliegt intussen verder omhoog, nog steeds recht van de aarde af. Net als een bal die recht omhoog wordt gegooid, wordt je snelheid langzaam kleiner, doordat de zwaartekracht van de aarde aan je trekt. Gedurende een ondeelbaar klein tijdstip sta je dan stil ten opzichte van de aarde - net als die bal. En dat is wat je wilde, toch? Daarna zal de zwaartekracht je naar de aarde toe trekken. Je snelheid zal toenemen tot ruim boven de normale maximale valsnelheid in de atmosfeer. Met die enorme snelheid duik je de atmosfeer in, recht naar de onder jou doordraaiende aarde. Als je geen supergeavanceerd hitteschild hebt, zul je verbranden. Heb je wel een goed hitteschild, dan zul je te pletter slaan.

Andere antwoorden (5)

nee volgens mij zweef je gewoon weg de ruimte in.
De zwaarte kracht is helaas niet zo sterk om je te redden.
Satelieten die niet meer in gebruik zijn, het z.g.n. ruimtepuin zweeft ook gewoon overal en nergens en stort ook niet terug op de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Satelieten storten wel degelijk neer. En alles wat tussen maan en aarde "zweeft" vliegt met een enorme snelheid alleen maar om niet terug te vallen. Vergelijk een steen aan touw wat je rond draait. Laat je het touw los dan vliegt de steen weg, de zwaartekracht van de aarde is in dit geval het touw. Als je niet hard genoeg meer rond draait komt de steen weer dichter bij de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja als je langzamer gaat draaien, dan valt de steen naar beneden door de zwaartekracht toch? dat is toch wat anders?
Als je in de ruimte zweeft, tussen maan en aarde, dan trekken beide hemellichamen aan je. Ook de zon zal zijn zwaartekracht doen gelden.
Afhankelijk van welke kracht het grootst is (dat is afhankelijk van de plaats waar je precies bent) wordt je naar die kant toe getrokken.

De reden dat een satelliet niet op aarde neerstort, is dat zijn snelheid in zijn baan rond de aarde precies zo groot is, dat de aantrekkingskracht van de aarde en de 'middelpuntvliedende kracht' in evenwicht zijn.

Daaruit blijkt dus ook, dat je misschien niet naar de aarde of de maan wordt getrokken, maar als jouw snelheid te groot is in een bepaalde richting, dan 'ontsnap' je uit de zwaartekracht van de aarde en de maan, en misschien ook nog wel van de zon.
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
maar de aarde en de maan hebben ook al een snelheid, en die verschillen van elkaar.
Als je precies tussen de maan en de aarde zweeft, dus stil hangt, wordt je meer aangetrokken door de aarde, omdat die een grotere massa heeft. Je zult dan op de aarde te pletter slaan nadat je half verbrand bent in de dampkring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, half verbrand in de dampkring, ik denk dat er niks meer van je overblijft als je door de dampkring gaat, dus dat er iets te pletter valt op aarde is ook uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van je snelheid af en die kan wel sterk verminderen in de dampkring. Het wordt wel een wat onsmakelijk verhaal zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, ach ja, zolang we er mee kunnen lachen, vind ik het best.
De normle situatie - volgens Galileo Galilei - is, dat een lichaam in een uniforme beweging is. Er is geen enkele denkbare manier om als mens in de ruimte tussen maan en aarde stil te staan,. Stilstaan is alleen mogelijk met behulp van een kracht die je stilzet, maar dat is niet natuurlijk.

Zodra jij het ruimteschip verlaat, dan heb je dezelfde snelheid t.o.v. de aarde en de maan als het schip. Daarom kan je ook uitstappen bij de enorme snelheid van het schip. Als je je afzet, zoals bij een duikplank, schiet je de ruimte in en zullen wij je hier nooit meer terugzien.

Na uitstappen zul je door de zwaartekracht van een of ander hemelichaam worden aangetrokken en als een een komeet verbranden en te pletter slaan. Onderstaand liedje (twee versies) gaat over dat (gedwongen) uitstappen:
http://www.youtube.com/watch?v=D67kmFzSh_o