Waardoor kunnen sommige kometen een kortere omloopbaan hebben als Jupiter?

De meeste kometen komen dacht ik ergens ver aan de rand van ons zonnestelsel in de hypothetische oort-wolk vandaan.
Maar sommige blijken een zeer korte omloopbaan en tijd te hebben. Zo is bijv. de Encke komeet met een AE aphelium van minder dan 5, dus korter dan Jupiter. Zo blijken er nog meer te zijn met een hele kleine omloopbaan. Zijn dat wel echte kometen en geen planetoiden? Of kunnen planetoiden ook komeet staarten krijgen?

8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Als je alleen rekening zou moeten houden met de komeet zelf en de zon, zouden komeetbanen niet veranderen. Maar er zijn allerlei andere massa's in het zonnestelsel, die invloed op een baan kunnen uitoefenen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een komeet vlak langs Jupiter gaat. Deze kan dan de baan zodanig beïnvloeden dat de baan veel groter, of veel kleiner wordt -- afhankelijk van de precieze omstandigheden. En kometen hebben eigenlijk maar een beperkte "houdbaarheid". Als ze te vaak dicht bij de zon zijn geweest dan is het meeste relatief vluchtige materiaal al verdampt, en houd je alleen de komeetkern over, die wel wat op een planetoïde lijkt. Een voorbeeld hiervan is bv. de komeet van Encke, die een omloopvaan van maar 3,3 jaar heeft, en daardoor al zover verdampt is dat hij amper nog een komeetstaart vormt. Het kan zelfs gebeuren dat een komeet totaal verdampt of verbrokkelt als er teveel materiaal vervlogen is, zodat je helemaal niets overhoudt.

Het beste antwoord

Kometen komen uit de Oortwolk en gaan door bepaalde verstoringen naar de zon toe vallen. Als ze daarbij geen planeet tegenkomen zien we een eenmalige komeet die daarna weer het zonnestelsel verlaat. Wanneer de komeet door een grote planeet (meestal Jupiter) wordt afgebogen kan hij in een elliptische baan komen en hebben we een periodieke komeet. De baan van die komeet kan vervolgens weer verstoringen ondergaan en wel om twee redenen:
1. opnieuw passage langs planeten (omdat de baan nu kleiner is, is de kans dat hij langs een aardse planeet komt ook groter);
2. uitgassing ("niet-gravitationele krachten"): het ijs op de komeet gaat verdampen en stofdeeltjes komen vrij. De komeet vormt een gas- en een stofstaart. Dit materiaal wordt in een bepaalde richting afgestoten (meestal van de zon af) en door de reactiekracht beweegt de komeet in de andere richting (naar de zon toe dus). Ook de rotatie van de komeet speelt daarbij een rol.
Ik veronderstel dat 2P/Encke door een ontmoeting met een planeet binnen Jupiter in zijn huidige baan terecht is gekomen. Er bestaan onderzoeken die een methode gebruiken om banen van hemellichamen terug te traceren in de tijd. Het ligt daarom voor de hand dat jouw vraag al eens het onderwerp van zo'n onderzoek is geweest. En inderdaad: er blijkt een artikel over dit onderwerp gepubliceerd te zijn door Steel en Asher in 1996. Dat artikel heb ik zojuist gevonden met google en nog niet gelezen, maar wel even gekeken bij de conclusie. Die lijkt te zijn dat niet-gravitationele krachten een belangrijke rol hebben gespeeld bij het totstandkomen van de bijzondere baan van 2P/Encke.
O ja, er zijn ook hemellichamen die als planetoïden zijn geclassificeerd maar vermoedelijk kometen zijn die in een bijna cirkelvormige baan terecht zijn gekomen. De uitgassing houdt dan een keer op en dan blijkt pas met spectroscopisch onderzoek dat het lichaam veel meer uit ijs en minder uit steen of ijzer bestaat. Voorbeeld is de planetoïde 7968 Elst-Pizarro, ook aangeduid als komeet 133P/Elst-Pizarro.
WimNobel