Draait onze zon in een baan om het midden van ons melkwegstelsel of om een andere zon?

Hier en daar heb ik de afgelopen 15 jaar gelezen dat onze zon in een baan om een andere centrale zon zou draaien in plaats van direct om het zwarte gat in het midden van ons melkwegstelsel.

De omloopbaan van onze zon om deze centrale zon zou dan 26.000-28.000 jaar zijn, terwijl in Wikipedia genoemd wordt dat onze zon in 226 miljoen jaar een rondje om het midden van de melkweg heeft gemaakt.

Hoe zit dat nou precies en wat heeft de oorsprong van deze informatie?
Zijn er metingen en berekeningen gedaan die een waarschijnlijkheidspercentage geven van beide situaties, of is de situatie van de centrale zon inmiddels uitgesloten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Niet onze Zon alleen draait rondom het centrum van ons melkwegstelsel...maar neemt gans ons zonnestelsel met zich mee.
Draaien is ongelukkige term ....het gaat eerder om een spiraalbeweging naar het centrum ( het waarschijnlijke zwarte gat toe) , met een snelheid van 220 km/sec Dit in de zogenaamde Orion -arm van de spiraal.
In onze Melkweg kunnen we ongeveer bepalen , waar we ons momenteel bevinden- ongeveer halverwege (zie illustratie hieronder)
Maar vooraleer we het centrum bereiken zijn we al lang samengesmolten met enkele andere naburige melkwegstelsels (enkele kleinere en één veel grotere)

Toegevoegd na 4 minuten:
Over draaien rondom nog een ander object is niets bekend ....misschien een ideetje in een of ander populair wetenschappelijk magazine (ik heb hier wel meer verhaaltjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een centrale zon lijkt me uitgesloten, die zou zo een gigantische massa moeten hebben dat het feitelijk een zwart gat is. Het wordt niet uitgesloten dat de zon een dubbelster is, twee sterren die om een gemeenschappelijk zwaartepunt draaien, maar met een sterk elliptische baan. Het zou verklaren waarom er elke 26 miljoen jaar grote uitstervingsgolven zijn. De (vooralsnog hypothetische) andere ster wordt Nemesis genoemd, of the Death Star.

Het is ook mogelijk dat de zon in een groepje sterren ligt met een gemeenschappelijk zwaartepunt, of tijdelijk in een wervel ligt. Een goede uitleg is hieronder in de bron. De bron zegt dat de beweging van ons lokale groepje tussen Keppler rotatie (als een planetensysteem met een centraal zwaartepunt) en solid body (Melkweg als een grote goudse kaas) in ligt. Als de massaverdeling uniform over de schijf is, dan verwacht je een beweging als een vaste schijf en bij een massa die voor een zeer groot percentage in het centrum ligt, een Keppler rotatie. Doordat de schijf niet als een vast lichaam beweegt speelt viscositeit (schuifspanning) een rol. Hierdoor kunnen ook locale wervels ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste wetenschappelijke kennis geeft aan dat het centrum van het Melkwegstelsel uit een zwartgat bestaat. De oorsprong van deze kennis ligt in de waarneming van sterren vlakbij dat zwartgat: zij bewegen zich heel veel sneller dan je zou verwachten. En je weet dat dingen bij een zwaarder object sneller zich bewegen dan dingen rond een lichter object.
De oorsprong van die 226 miljoen jaar ligt in de berekening van de afstand van onze zon tot het centrum van de Melkweg. Die afstand is ongeveer 30.000 lichtjaar(die 26-28 duizend jaar dat je noemt is waarschijnlijk die afstand en niet de omloopbaan). Maal 2 pi is de omloopbaan van de zon 188.500 lichtjaar. Deel dat door de omloopsnelheid van de zon, bijna 1 miljoen km/u, dan kom je aan ongeveer 225 miljoen jaar.
Gek genoeg bewegen vrijwel alle sterren, die niet vlakbij het centrum liggen, zich met ongeveer dezelfde snelheid voort in de Melkweg. Je weet dat objecten verderweg van een zwaartekrachtbron er langzamer omheen draaien dan objecten dichterbij. Waarom dit niet geldt voor de sterren in de Melkweg- en andere sterrenstelsels komt mogelijk door de aanwezigheid van donkere materie.