Is de aantrekking kracht van de aarde minder groot als je op 10 km hoogte bent .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (5)

ik denk het niet want dat ze betekenen dat je op een ander plek op de aarde terug komt dan waar je bent begonnen

m.a.w. als een helikopter 10 km hoog blijft hangen een tijd lang en de aarde draait en de aantrekkingskracht zou minder zijn,land hij op een ander plek,en dit gebeurd dus niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aanrtrekkingskracht van de aarde verandert niet met de afstand die jij van haar neemt.

Het effect dat jij ervan ondervind wordt wel minder naarmate jouw afstand tot de planeet groter wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou kunnen zeggen dat de aantrekkingskracht verminderd, althans de kracht die de aarde op jou uitoefent.
13 jaar geleden
Ja de aantrekkingskracht is minder.
Als ik het mij nog goed kan herinneren is dit de formule:
De aantrekkingskracht is omgekeerd evenredig met de kwadraat vd afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwaartekracht is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot het middelpunt van de aarde.

In de praktijk is dit een benadering, omdat de aarde geen homogene bol is. Dat wil zeggen: er zijn bergen die wat extra aantrekkingskracht veroorzaken, of juist zeeën die wat minder aantrekkingskracht geven.

Afgezien van die kleine effecten, geldt de eerste alinea, tenminste, zolang je op of boven het oppervlak zit.

Jouw vraag gaat over een hoogte van 10 km.

Op het oppervlak is je afstand tot het middelpunt van de aarde ongeveer 6380 km. Op 10 km hoogte is die afstand dus zo'n 6390 km. De aantrekkingskracht (in de zin van: jouw gewicht) neemt dus af met (6380/6390)²; dat is 0,31%.

Weeg je op aarde 80 kg, dan weeg je op 10 km hoogte 250 g minder.
Cryofiel
13 jaar geleden
ja het zou nog maar net kunnen als je 10 km
van de aarde bent dan kunje wel zweven.
maar als het 5 km is dan kom je terug op aarde.
maar nog beter is dat je 20 km van de aarde af bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja alsje tien killometer boven de aarde bent is dat nog
niet helemaal veilig maar hebt wel de kans datje wel kan zweven. 20 km is veel beter en veiliger. benje meer van de zwaartekracht weg.