Wordt er vaker een raket de ruimte ingestuurd zonder nuttige lading ? Denkend aan de Tesla van Musk?

Musk stuurde een Tesla-auto de ruimte in als lading bij de test van een heavy-falconraket.
Ik begrijp dat de NASA bewijs wil zien dat een raket werkt. Maar het is voor mij de enige keer waarvan ik weet dat er slechts voornamelijk een zinloze lading aan boord was.
Zijn zijn er vaker dergelijke civiele raketten getest door ze zonder zinvolle lading de ruimte in te sturen ? Zo niet wat was er dan aan boord als testlading ? Of werden raketten vroeger niet getest en nam men gewoon de gok ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
1.3K
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik vind een hond ook best zinloos eigenlijk... https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Laika_(hond)

Het beste antwoord

Nee. Bij dit soort tests is het normaal dat de raket een extra lading meeneemt. Vaak is dit beton of metalen blokken om het gewicht van een satelliet na te bootsen. Het is niet eerder gebeurd dat de lading een auto of iets dergelijks was.
Het is dus in alle gevallen nuttig.
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Thanks.
Dergelijke testvluchten zijn dus normaal, begrijp ik. Natuurlijk is een blok beton (of een auto) nuttig in de zin dat het nodig is voor de test, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel meer dat je aan een blok beton in de ruimte, an sich, natuurlijk niet zoveel hebt.