Hoe kan een mens ervan uitgaan dat er geen intelligent leven is zoals wij dat doorgaans kennen?

Ik zou bijna zeggen we zoeken te ver weg en zijn verblind door onze gierigheid om het te willen vinden. Maar dan, stel dat de andere intelligentie zo intelligent is dat de mens zich potentiel bedreigd zal voelen, en vanuit onze relatieve agressieve instelling en neiging tot oorlog voeren denk ik niet dat het zin heeft om te gaan zoeken. Wie weet worden we al in de gaten gehouden/geobserveerd. In stealth-mode. Zoals de commando onder de blubber en rotzooi onherkenbaar is terwijl je er pal naast staat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Kunnen we niet, en dat doen we ook niet.
De kans dat er intelligent leven is, ergens, daarbuiten, is namelijk oneindig groot.
De kans dat we er echter ooit contact mee maken is oneindig klein. Op het moment dat dat echter aan de hand is of lijkt te zijn, zal ongetwijfeld de wereld op zijn kop staan.

Natuurlijk is er ook een mogelijkheid dat er leven is dat zich volledig aan onze waarneming onttrekt en toch aanwezig is, en hebben we ongeveer de overlevingskansen van een mier onder een vergrootglas. Ook in dat geval heeft het weinig zin om er rekening mee te houden, omdat we geen enkele manier hebben om ons daar tegen te verdedigen.

We gaan er dus niet van uit dat er géén intelligent leven is, we kunnen er alleen in de praktijk niks mee. Maar zodra we iets zien, horen, waarnemen of meten (wat tot op heden, alle UFO/waarnemingen ten spijt, nog niet gebeurd is) zullen alle zeilen bijgezet worden. Ondanks dat de kans vrij groot is dat we kansloos zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de algemene opinie dat er in ieder geval ook leven op heel veel andere planeten is en dus hoogstwaarschijnlijk ook een vorm van intelligent leven.
Dit is puur op basis van de enorme hoeveelheid sterren in het heelal.
Dat we nog geen contact hiermee hebben weten te leggen komt alleen door de ook weer enorme grootte (en niet te vergeten ouderdom) van het heelal. Er moeten dus maar net in de hele korte tijd dat er hier in deze uithoek van het heelal op aarde intelligent leven is, ook op een planeet 'in de buurt' intelligent leven zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij mensen vertonen pas een paar duizend jaar intelligent gedrag; dat is echt heel kort op hoe lang het universum al bestaat. Intelligent leven "elders" zal gemiddeld al veel langer zo slim zijn en ook veel verder zijn doorontwikkeld. Intelligent leven zoals wij dat nu hier kennen (dus nog nauwelijks ontwikkeld) zal elders niet veel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou beter zijn voor ons. om niet ontdekt te worden. !!
voor hen zou het weer niet interessant genoeg zijn om met ons contact te leggen of te communiceren.
het is het zelfde als een mier zeggen dat hij moet verhuizen want hier komt een snelweg. de mier weet niet waar je het over hebt en is niet eens bewust dat je naar hem kijkt.

de enige interesse die de mens dan weer heeft als er contact is gemaakt is technologie. en hoe maken we daar wapens van! de mens wil dominant zijn en dat zal het altijd proberen te blijven doen. ook als we een andere soort tegen komen.

als er contact word gelegt delven wij het onderspit. want wat zouden ze willen van ons ? wat hebben wij hen te bieden? ze zouden grondstoffen ongevraagd kunnen onttrekken en de planeet uit geput achterlaten. die kans is groter dan vreedzaam verdrag en bondgenoot worden.

want waarom zouden zij hun technologie geven aan een ras dat pas net begonnen is beschaafd te worden? zou jij zelf veel vertrouwen hebben in een aap en hem een geweer geven? (bijwijze van spreken).
ikke niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan toch bijna echt niet anders of er is leven buiten onze aarde maar als ze slimmer zijn dan ons vinden ze ons ook eerder dan wij hun! maar net als in 3th rock from the sun zo zout zal het toch ook niet zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen gaan er ook niet van uit dat er geen intelligent leven is zoals wij dat kennen, maar ze zeggen enkel dat het onmogelijk is om het te vinden. En daar ben ik het eerlijk gezegd mee eens.
Het heelal is oneindig groot. Of niet oneindig, maar dat weten we niet. In iedergeval, we kunnen maar tot een bepaalde grens kijken in de ruimte en dingen ontdekken. In vergelijking met (waar wij van uit gaan) de grootte van het heelal is dat natuurlijk niks. Op die planeten hebben wij nog geen leven ontdekt of is het niet mogelijk. De planneet moet namelijk (als er een vorm van leven mogelijk is zoals wij dat kennen) aan deze eisen voldoen: Er moet vloeibaar water, stikstof, koolstof (of eventueel silicium) aanwezig zijn. De omloopbaan van de planneet moet stabiel zijn zodat het leven de tijd heeft om zich te ontwikkelen en de ster waar de planneet omheen draait moet stabiel zijn. Zover wij weten is dat er niet.
Maar veder is het naar mijn idee wel mogelijk.
Al is het erg moeilijk. Bekijk maar eens de documentaire van National Graphic. Over hoe het water op onze aarde is gekomen. Dat is zeer toevallig. Het is moeilijk te geloven dat precies dit nog vele andere planeten is overkomen.