wie kan ons, GV'ers, uitleggen hoe het mogelijk is om een ruimtevaartuig extra snelheid te geven door het langs bijvoorbeeld Jupiter te sturen?

Ik hoor dat wel eens. Maar hoe gaat zoiets in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dan kan er een soort slingerbeweging ontstaan waardoor je min of meer gelanceerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet zozeer om Jupiter, maar om de zwaartekracht rond een grote planeet. Net als bij de aarde worden objecten door een grote planeet aangetrokken. Door een ruimtevaartuig langs een planeet te sturen komt het tijdelijk binnen de aantrekkingskracht van de planeet en door het gebrek aan wrijving in de ruimte zal de snelheid toenemen. Doordat het object langs de planeet gaat verliest het de aantrekking ook weer, maar blijft wel de snelheid houden (ook vanwege het ontbreken van wrijving blijft een eenmaal opgebouwde snelheid constant hierdoor).

Toegevoegd na 2 minuten:
Quote van de website Astronomieantwoorden met nog meer ruimteweetjes (onderaan het stuk over hohmannbaan)

"Als je op de juiste manier langs een planeet vliegt, dan krijg je door de zwaartekracht van die planeet extra snelheid die ook blijft als je al weer ver van die planeet bent. Op die manier kun je een ruimtereis naar een verre planeet korter laten duren en heb je bovendien minder brandstof nodig. Een enkele ruimtereis naar Pluto duurt zonder zulke extra slaloms tenminste ongeveer 30 jaar, maar als je onderweg op de juiste manier langs Jupiter slalomt dan kun je er in ongeveer 9 jaar zijn. "

Toegevoegd na 4 minuten:
(dit effect wordt ook beschreven als de hohmannbaan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een dichte passage tussen ruimtesonde en hemellichaam, wordt een deel van het impulsmoment uitgewisseld tussen de beide objecten. Bij een kruising achter de planeet langs zal een deel van de omloopenergie van de planeet worden overgenomen door de sonde, bij een kruising voor de planeet langs gebeurt het tegengestelde.

Wanneer een sonde dus achter bijvoorbeeld Jupiter langs kruist, neemt de sonde een deel van de omloopenergie over van deze planeet. De sonde zal versnellen, door de toegenomen energie, terwijl Jupiter zal vertragen in zijn omloop door de afgestane energie.

Het verschil in massa tussen de beide objecten is echter zo groot, dat de energietransfer voor de sonde een veel groter effect heeft op de snelheid dan voor Jupiter. Terwijl de omloop van Jupiter slechts een heel klein beetje vertraagd - bijna niet te meten - zal de sonde een heel stuk versnellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergelijk de planeet en de het ruimtevaartuig met een slinger. Jij bent de planeet, de steen het ruimtevaartuig. De aantrekkingskracht van de planeet is in dat geval net een slinger.
Als je de steen gooit (het ruimtevaartuig lanceert) kun je maar een bepaalde snelheid opbouwen. Gebruik je daarvoor een slinger dan kun je een veel hogere snelheid opbouwen.