Hoe worden foto's van onze melkweg gemaakt?

En dan in het bijzonder met de aarde of zon gelocaliseerd op de foto. Zoals hier bijvoorbeeld:
http://gizmodo.com/5271710/how-do-you-avoid-hitting-stars-at-warp-5-a-pulsar-positioning-system

Toevoeging ter verduidelijking vraag:
Ik begrijp dat bijvoorbeeld de Hubble rondom de ruimte in kijkt en foto’s maakt. Hierdoor krijgen wij, met als uitgangspunt de aarde, een beeld van de omgeving, dat is duidelijk. Maar hoe wordt deze data verwerkt? Gaat dit rekenkundig, natuurgetrouw middels software of is het een creatieve impressie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meesterlijke foto +1

Het beste antwoord

Even als toevoeging op pikkebaas:
Zie bron, misschien kun je aan de hand daarvan beter begrijpen hoe ze zo'n foto samenstellen.
Ze gebruiken gewoon alle informatie die beschikbaar is om een zo realistisch mogelijke impressie te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi filmpje,bedankt! is mij duidelijk. Blijf mij afvragen hoe de foto wordt gemaakt. Als analogie: Ik sta ergens in een willekeurig bos, niet in het midden maar ergens aan de rand en ga om mij heen foto's maken tussen de bomen en takken door zie ik andere nabijgelegen bossen liggen. Ik vervaardig vervolgens aan de hand van deze foto's en de vorm van de andere bossen een impressie/foto van het bos gezien vanaf een grote afstand buiten het bos waarin ik mij begeef. Lijkt mij niet eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het ook niet. Sommige bomen kun je niet zien omdat er iets voorstaat.
Maar je moet niet vergeten dat sterren allemaal invloed op elkaar hebben. Ze kunnen aan de hand van bepaalde banen die ze afleggen afleiden waar bv grote zwaartekrachten van invloed zijn. Ze kunnen veel sterren/planeten etc ook niet zien. Maar doordat deze invloed uitoefenen op hun omgeving kunnen we wel beredeneren waar ze zitten. Of wat er op een bepaalde plek zou moeten zitten.
Je moet je dus voorstellen dat die bomen van dat bos allemaal constant in beweging zijn, en dat al die bewegingen een reden hebben en dat al die bomen invloed opelkaar hebben. Zo wordt het dus een stuk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt dat is duidelijk. De analogie is inderdaad niet correct. Beweging is zeer belangrijk. Ik ken het fenomeen rood- en blauwverschuiving. En inderdaad op het moment dat de bomen zouden bewegen is het mogelijk de afstand te bepalen.

Andere antwoorden (2)

deze vraag is al gesteld...
In de link zijn de antwoorden. De fotos zijn intrepetaties, het is onmogelijk om een foto van ons melkwegstelsel te maken, het is nog nooit gelukt om een object buiten ons zonnestelsel te krijgen (nou ja, de voyagers...) maar buiten het melkwegstelsel is vooralsnog onmogelijk.

Toegevoegd op 28-05-2009 10:21:47
Ik ga er vanuit dat een foto gemaakt wordt van een stelsel die overeenkomsten vertoont met het onze en daar een ster wordt gekozen die eenzelfde afstand zou hebben tot de kern als onze ster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaan-afbeeldingen-melkweg.9171