als je elke keer de afstand tussen jou en de muur halveert wanneer loop je er dan tegenaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Theoretisch nooit, maar je zult binnen korte tijd toch je neus stoten omdat je niet meer zo precies de afstand kunt halveren met de spieren die je hebt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een +
Hoe lang je er over doet hangt af van de beginafstand en hoe snel je beweegt.
itsme
13 jaar geleden
Even theoretische benadering: je staat 4 meter van een muur af.
na 1 x halveren: 2m
na 2x: 1m
na 3x: 50cm
na 10x: 3,9mm
na 20x nog maar enkele micrometers. Je kunt niet meer bewust zo bewegen dat je de volgende stap kunt maken...
Cryofiel
13 jaar geleden
Heb je gelijk in. Maar da's "slechts" de praktijk. Voor een wiskundige is het heel goed mogelijk de afstand steeds te halveren.
~ZO uitgelegd nooit, maar ik zou zeggen probeer het eens. Op een gegeven moment kun je de afstand niet meer halveren, ook al lijkt dat theoretisch niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je goed begrijp, loop je in een aantal etappes naar de muur toe. Bij elke etappe leg je de helft van de afstand af. Daarna begin je aan de volgende etappe, waarbij je de helft van de resterende afstand aflegt. Enzovoort.

Als je dat doet, ligt het eraan hoe lang je over elke etappe wenst te doen.

Als je besluit dat je even lang (bijvoorbeeld tien seconden) over elke etappe doet, zul je de muur nooit bereiken.

Als je besluit dat je elke volgende etappe in de helft van de tijd aflegt die je voor de vorige etappe nodig had (dat kan, want je hoeft ook maar de helft van de afstand van de vorige etappe af te leggen), dan heb je voor alle etappes samen precies tweemaal de tijd nodig die je voor de eerste etappe nodig had.

Dit laatste volgt uit de wiskundige reeks
1 + 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 + 1/32 + ...
enzovoort, tot in het oneindige; de som van die reeks is exact gelijk aan 2.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk hoor.
Dit grapje bestaat alleen in taal en in de formele wiskunde. In het echt kan je geen halve afstand afleggen. Net zo min als je een beetje zwanger kan zijn of half bewegen. De afstand die je aflegt, leg je altijd helemaal af.

De verwarring is dat we 'afstand' net zo kunnen gebruiken als bv 'appel'. Je kunt een halve appel eten. Je kunt ook de helft van de afstand naar Parijs afleggen. Maar dan heb je die 'halve afstand' wel helemaal afgelegd en niet half.

Als je de afstand naar de muur helemaal aflegt, stoot je je neus. Als je telkens alleen maar de helft aflegt, dan gebeurt dat pas als de helft van de laatst afgelegde afstand korter is dan je neus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op je vraag is ""nooit""
Steeds weer de halve afstand nemen kan.(in theorie)
Als je echter de bewegingssnelheid er aan toevoegt(dus mtr.per sec. bv)tov de muur.Dan krijg je een ander antwoord''na X seconden"Dus je loopt dan wel tegen de muur.
Dit zijn dus twee verschillende vragen.Met twee juiste antwoorden.