Hoe word de hubble telesscoop gericht?

het lijkt me niet dat ze die zoals de space shuttle besturen ik zie op de foto's geen openingen zitten omdat te doen dus???
hoe dan wel ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Om de telescoop te richten moet een kracht worden uitgeoefend. Raketjes zijn veel te grof voor de fijne bijstuur-manoeuvres die nodig zijn om het beeld stabiel te houden ondanks stoorkrachten - die worden dan ook niet gebruikt.

In tegenstelling tot wat velen denken, worden er GEEN gyroscopen gebruikt om de telescoop te richten. Er zijn wel gyroscopen aan boord (en die zijn kapotgegaan en gerepareerd/vervangen), maar die dienen alleen maar voor het METEN van de standverandering van de telescoop. Met gyroscopen kom je er dus achter dat je aan het wegdraaien bent, maar je kunt niets veranderen aan dat wegdraaien.

Om de telescoop te draaien, worden reactiewielen gebruikt. Dat zijn een soort vliegwielen. Het basisidee is actie = --reactie. Ofwel: als je een reactiewiel heel snel linksom laat draaien, gaat de telescoop rechtsom draaien. Laat je het wiel sneller naar links draaien, dan gaat de telescoop sneller naar rechts draaien; vertraag je het wiel, dan vertraagt de draaiing van de telescoop.

Op die manier kun je richten, en kun je de stand constant houden tijdens een lange beeldopname.

De reactiewielen worden ook gebruikt om stoorkrachten te compenseren. Als er een stoorkracht werkt die de telescoop rechtsom wil laten draaien, laat je het reactiewiel rechtsom draaien. De draaiing gaat nu in het wiel zitten in plaats van in de telescoop. Je kunt ook zeggen dat je de telescoop naar links laat draaien doordat je het wiel naar rechts laat draaien - als je met je reactiewiel de telescoop net zo snel naar links laat draaien als de stoorkracht de telescoop naar rechts zou laten draaien, hef je in feite de stoorkracht precies op.

Dit leidt er wel toe dat je het reactiewiel steeds sneller zult moeten laten draaien. Op een gegeven moment is de maximale snelheid bereikt en dreig je stuurloos te worden.

Daarom heeft een telescoop (en in feite elke satelliet die in een lage baan zit) een paar grote elektromagneten aan boord. Door hier stroom van de zonnepanelen doorheen te voeren, kun je ook krachten opwekken: je zet je als het ware af tegen het magnetische veld van de aarde. In een lage aardbaan is dat magnetische veld nog voldoende sterk om bruikbaar te zijn.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door gebruik te maken van een vijftal 'gyroscopen', die de richting van de Hubble kunnen stabiliseren , door middel van een soort draaiende tollen en door gebruik te maken van een middelpuntvliedende kracht (ongeveer zoals de corioliskracht in een oog van een orkaan). Die gyroscopen zijn verschillende keren stuk gegaan en bij een onderhoud heeft men er accu's aan bevestigd van nikkel-waterstof.Verder wordt er gebruik gemaakt van een grote spiegel en diverse instrumenten , zoals een groothoek spectograaf en een infrarood camera.
Verder zijn er nog een aantal sensoren aanwezig om de richting te behouden.
Beetje bijsturen vanaf de Aarde door lichtbundels te richten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het plaatje zie ik maar 4 vliegwielen (reaction wheels), geen 5. Toch een plus want de bron en het plaatje zijn erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Beestie: je hebt je eigen bron niet goed gelezen:
"The reaction wheels work by rotating a large flywheel up to 3000 rpm or braking it. The resulting changes in angular momentum serve to move the telescope from one target to another."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist mmm ,
Die reaction wheels had ik over het hoofd gezien en die zijn essentieel