Het heelal wordt groter,vraag""ten opzichte van welk punt meten we dat""en""waar zit het begin punt""

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De ruimte zélf,d.w.z. de structuur der ruimte zélf dijdt steeds maar meer uit en dat gebeurt al sedert de Oerknal,13,73 miljard jaar geleden.

Omdat de ruimte dus óveral,vanuit élk 3-dimensionaal gezichtspunt gezien,uitdijt,is er géén enkel "centrum"aan te wijzen van waaruit dit gebeurt,want dan zou het een tweedimensionale uitdijing betreffen ,maar dan vanuit een tweedimensionaal gekromd oppervlak: dus stel je dan het oppervlak van een ballon voor.

Slechts het oppervlak alléén zou dan uitdijen,maar....omdat de ruimtetructuur dus driedimensionaal is (even de tijscoördinaat daargelaten,want dat is dimensie # 4),dijdt óók de lucht binnenin die ballon uit: dus van óveral vandaan gezien,vanuit élk punt op het oppervlak én vanuit élk punt vanuit de INHOUD (= lucht) van die ballon,dijdt die uit.

Zo is het nu óók gesteld met de zich uitdijende ruimte.
Je kunt gewoon niet zeggen dat er een "middelpunt" is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daar waar de oerknal is geweest van daaruit groeit het helaal alle kanten op
13 jaar geleden
Vanaf ieder punt in het heelal. Alle sterren gaan steeds verder weg van ons, en vanaf elke andere plek in het heelal, staan. Er is geen centrum van het heelal aan te wijzen. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/centrum-heelal.6866
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Alle sterren gaan steeds verder weg van ons"
"Alle" is zwaar overdreven.
Stel even dat dat voor elke ster zou gelden: dat zou betekenen dat sterrenstelsels nooit (meer) met elkaar zouden botsen. De waarheid is anders. Ik denk dat je bedoelt dat de dichtheid van 't heelal steeds kleiner wordt. (Of dat trouwens echt zo is, is misschien nog maar de vraag...)
Nou,de ruimte blaast zichzelf eigenlijk stees verder op en daarom is er geen middelpunt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen middelpunt, beginpunt, einde of uiterste grens. Er zijn alleen punten waar wij niet voorbij kunnen kijken. Zo is er de big bang. Wat er voor was, kunnen wij niet zien. Of er iets voor was en in welke vorm, blijft voor ons onduidelijk. Verder terug in de tijd kijken en beredeneren dan die 13,7 miljard gaat nu simpelweg niet.

Daarnaast is er de grens van het voor ons zichtbare. Lichtstralen die al miljarden jaren onderweg zijn, bereiken ons nu pas. Sterrenstelsels gelegen op de grens van ons zichbare bereik liggen geenszins op de grens van het heelal. Sterker nog, die sterrenstelsels lijken zich snoeihard van ons af te bewegen. Zo hard, dat ze over duizenden jaren niet meer voor ons zichtbaar zijn. Met andere woorden, het licht van hun sterren kan ons niet meer bereiken omdat de sterrenstelsels waarin ze zich bevinden zich sneller dan het licht van ons verwijderen.

Onmogelijk? Ja, inderdaad. materie kan niet sneller dan het licht reizen. Maar hoe kan het dan dat die sterrenstelsels zich sneller dan het licht van ons verwijderen? Dat komt door de expansie van het universum. Het heelal groeit niet aan zijn grenzen, want die zijn er niet in zo'n vorm. Het heelal groeit overal. Dat houdt in dat tussen ons en de bovengenoemde sterrenstelsels meer 'heelal' onstaat. Er komt simpelweg ruimte bij. En hoe groter de afstand tussen 2 objecten, hoe meer heelal er tussen kan ontstaan. Tussen ons en die sterrenstelsels ontstaat op een moment meer ruimte dan het licht kan overbruggen.

Kortom, er is geen 'beginpunt', geen 'middelpunt' en we meten de groei van het heelal aan de versnelling die we zien in het van ons af bewegen van veraf gelegen objecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het als de buitenkant van een ballon,die wordt opgeblazen en waar allemaal kleine puntjes/ vlekjes opzitten . Je ziet dan, dat die vlekjes puntjes zich steeds verder van elkaar verwijderen, terwijl de ballon steeds groter wordt. Zo krijg je een idee, wat er met het heelal gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dat er wat was,was het waarschijlijk oneindig niets.
Dus het zal nu wel oneindig iets zijn,tot er niets meer is.
En doormiddel van het licht die afstanden aflegt zou het uitdijen wel eens bedrog kunnen zijn maar dat weet ik natuurlijk niet zeker..we hebben zoveel theorieën en wat en weinig wetenschap,wetenschap wil dus zeggen dat het zoo aan te tonen en niet meer te weerleggen valt.
Ja er verdwijnen wel eens wat dingen in het heelal.het begin punt zou dan moeten zijn waar de knal heeft plaats gevonden.Het valt niet te meten om dat het gebaseerd is op verdwijningen van sterren uit het heelal,die verder van ons af komen te staan....Ik heb me er niet erg sterk in verdiept..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een - omdat dit gewoon niet goed onderbouwd is, en je aan het eind zelf zegt er niet in verdiept te hebben. en btw, niemand weet of het voor de oerknal oneindig niets was. en nu is het zeker NIET oneindig iets.
het heelal is niet oneindig. (vanwege geringe temperatuur die er overal is, dat zou dus niet kunnen als het oneindig was)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK weet zeker als er niets is,dat het dan oneindig is.
Waarmee zou het heelal moeten stoppen dan.
haha achter de laatste ster is gewoon niets en dat gaat maar door tot dat er iets is. een ster ten opzichte van een andere ster bepaald de afstand.dit was de dementie van niets voor er iets was.je tast oneindig in het duister, wat zou je moeten tegen houden dan....Je kan het ook bijna niet onderbouwen want er zijn alleen maar theorieen.