Als een meteoriet inslaat op aarde, wat gebeurt er dan met de constante van lucht en massa van de aarde tot aan de dampkring?

Waar lucht is is geen massa en waar massa is is geen lucht. Als een meteoriet inslaat komt er massa bij op een plek waar eerst lucht was en ook gedeeltelijk massa. En wat is het effect dan dat er op eens een stuk meer massa is door de meteoriet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Waar lucht is, is ook massa. Lucht heeft namelijk massa. Die kun je voelen als je in een flinke storm gaat staan.

Dat lucht massa heeft, is de enige reden waarom wij hier nog lucht hebben. De aarde trekt met haar zwaartekracht namelijk alles aan wat massa heeft. Daardoor trekt de aarde ook de lucht aan. Boven jou "staat" dus een grote kolom lucht, die door de aarde naar beneden wordt getrokken. Daardoor wordt er op jou een zekere druk uitgeoefend - wij noemen dat de luchtdruk, en die kunnen we meten met een barometer.

Als een meteoriet op bezoek komt, drukt die de lucht weg. Dat is hetzelfde als wanneer jij een steen in de vijver gooit: waar eerst water was, is dan steen; de steen drukt het water weg. Met de meteoriet gaat het precies zo.

Als de meteoriet niet ontploft, dan hebben we er op aarde gewoon wat massa bij. De aarde als geheel is dan wat zwaarder geworden. Dat gebeurt trouwens evengoed als de meteoriet wel ontploft, en zelfs als hij geheel verbrandt - ook dan is de aarde wat zwaarder geworden, maar dan zit dat extra gewicht cq die extra massa in gasvorm in de atmosfeer.

Verder is er niets aan de hand. Alsof je een steen in een emmer water gooit: daarna is de emmer wat zwaarder geworden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk inderdaad: lucht is gewoon massa. Maar als de aarde zwaarder wordt, even voor mijn eigen begrip nu hoor, heeft dat dan geen effect op de baan van de aarde?
Cryofiel
13 jaar geleden
Het zwaarder worden heeft geen effect. Of je nu een pingpongbal of een reuzenplaneet in deze baan plaatst - als de afstand tot de zon en de draaisnelheid rond de zon hetzelfde blijven, zullen beide (pingpongbal of reuzenplaneet) gewoon in een jaar een rondje rond de zon draaien. Het enige effect komt van de snelheid van de meteoriet. Die kan de aarde een stoot geven - net zoals de ene biljartbal de andere een stoot kan geven. Bij biljartballen is het effect duidelijk, doordat alle ballen even zwaar zijn. Bij een meteoriet en de aarde is het effect verwaarloosbaar, doordat de aarde zo gigantisch veel zwaarder is dan de meteoriet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een steen in een emmer water gooit, zal het waterniveau stijgen. Zo'n soortgelijk effect is er misschien ook als je een grote meteoriet op aarde neer zou 'leggen', lijkt mij? Alleen is dat een extreem klein effect natuurlijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Als de meteoriet heel blijft, de bodem niet verstoort, enzovoort, heb je gelijk. Anders hangt het netto effect af van wat er precies gebeurt. Hoe dan ook zal elk effect bij een meteoriet waarbij de mensheid de inslag overleeft verwaarloosbaar klein zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Overleeft de mensheid de inslag niet, dan zou je kunnen zeggen dat het effect verwaarloosbaar groot is. ;-)