De Beaufort schaal geeft een hoogte van 5.5 meter op open zee. Kliffen zijn zo steil dat dat ook meteen de golfhoogte is aan de kust.

Kliffen zijn niet gunstig voor hoge golven. De windsnelheid is ook niet erg belangrijk, de hoge golven zijn het resultaat van stormen die ver weg op de oceaan hebben gewoed. Daarvan blijven alleen de langste en hoogste over. Bij een niet te steil oplopende kust gaat de achterkant van de golf dan de voorkant inhalen en kun je zeer hoge golven krijgen. Ook zandbanken in de oceaan met een top 20 meter onder het wateroppervlak kunnen zo die heel hoge en steile golven produceren. De plaatsen met de hoogste golven liggen een flink stuk uit de kust dacht ik. (Mavericks California en Prowlers ten westen van Ierland) met golven van een meter of 16 hoogte.

De wind stuwt golven op in combinatie met de tijdsduur en de lengte, daar zijn wel wat formules voor, bij 5 minuten windkracht 8 heb je alleen nog maar wat chaotische beweging van het water, maar nog geen echte golven. Midden in de storm van windkracht 8 zijn de hoogste golven 5.5 meter hoog.