Ja , oude bomen omdat ze langer staan , meer risico . Oude bomen groeien hoger dus snel het hoogste punt . Eiken bomen kunnen dus zeer oud zijn met vertakte diepe wortels dus goed geaard :) nee iedere boom even hoog in gelijke situatie heeft de gelijke kans . Maar bomen of ? Die er lang staan hebben dus meer kans op door de bliksem aan hun einde tekomen . Het gaat heel vaak goed maar soms slaat de bliksem in :(. Dat is ook bij bouwwerken enz Hoge objecten in het vlakke landschap zijn extra kwetsbaar daarom wordt daar tegenwoordig een bliksem afleider op aangebracht . Maar bij bomen werkt dat niet zo perfect .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Het begint allemaal met voorontlading. Die zoekt als het ware al een weg voor het bliksemkanaal. Het kanaal kan zich in vele richtingen "voortplanten". Nu kan het kanaal gebouwd worden en komt het dichtbij de grond. Daarna kan er van de aarde een kanaal met positieve lading worden gebouwd dat aansluit op het kanaal met negatieve lading. Dit gebeurt van een zo hoog mogelijk punt (een boom, een flat, een vlaggenstok of een bliksemafleider bijvoorbeeld) dit heet een grondkanaal. Als het grondkanaal gemaakt is dan kan er een grote ontlading komen, dit zien wij als een bliksemflits. Vaak zijn er meer grondkanalen gemaakt maar de bliksem kan er maar door een heen. Vaak vinden er meerdere ontladingen plaats door 1 kanaal"

"Aangezien bomen de bliksem aantrekken is schuilen onder een boom zeer gevaarlijk. Ook beuken trekken, in tegenstelling tot wat sommige volkswijsheden en weerrijmpjes beweren, de bliksem wel degelijk aan".

Blimsem zoekt altijd de weg van de minste weerstand en het hoogste punt. Het is niet zo dat de bliksem vaker inslaat bij een eikenboom dan bij andere bomen.

http://www.kennislink.nl/publicaties/laser-op-met-die-bliksem
http://www.kennislink.nl/publicaties/gesmolten-zand
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksem
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Duits gezegde is :Eichen soll mann weichen, Buchen soll man suchen. Oftewel: eiken moet je ontwijken, zoek beukenbomen om onder te staan bij onweer. Volksgeloof maar niet waar. Blikseminslag gebeurt meestal in het hoogste punt en ja, soms zijn eiken de hoogste bomen op een bepaalde plek. Maar de kans dat de bliksem via de kerktoren inslaat ( bliksemafleider) is vele malen groter dan inslag in een boom. Niet voor niets wordt je geleerd dat, als je in een open veld bent, je moet hurken, dan ben je zo laag mogelijk met het geringste contact met de grond ( liggen is gevaarlijker).