Hoe zit dat nou met oost en west?

Wij zeggen dat bv New York op de oostkust van de USA ligt en San Francisco op de westkust. Echter als je in Tokyo bent moet je naar het oosten kijken als je in de richting van de USA wilt kijken. En als het mogelijk was zou je dan wat voor ons de westkust is als oostkust te zien krijgen. Waar ligt dat omslagpunt tussen iets oost of west noemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook voor de Japanners ligt de Oostkust aan de oostzijde en de Westkust aan de westzijde van de VS...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je verwarring...
Als je een amerikaan vraagt waar china ligt, wijst hij vast naar het westen. En voor europa wijst hij naar het oosten.
Maar, gaat een moslim die op vakantie is in china bidden tot mekka. Hoe gaat hij dan zitten met zn neus naar het westen of oosten? En een amerikaanse moslim aan de westkust???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur, jammer dat ik je hiervoor niet kan plussen want jij begrijpt wat ik bedoel dus je verdiende eigenlijk een +..

Het beste antwoord

ik snap de verwarring.
het rare is namelijk dat we wel een 'noordpool' en 'zuidpool' kennen, maar geen 'westpool' en 'oostpool'.
je kunt dus op de evenaar gaan staan en oneindig lang naar het westen lopen, maar niet oneindig lang naar het noorden, want zo gauw je over de noordpool heen bent, loop je weer naar het zuiden.

op jouw vraag waar het omslagpunt van oost of west ligt, is het antwoord dus: dat is er niet.

hoe zit dat dan met landen? china ligt toch altijd in het oosten? en amerika in het westen?
niet helemaal.
china ligt op het oostelijk halfrond.
amerika ligt op het westelijk halfrond.
we hebben ooit 2 'halfronden' afgesproken in de wereld.

en op welk halfrond ligt Nederland dan? het westelijk halfrond? Nee! Nederland ligt op het oostelijk halfrond. Echt waar. De grens ligt namelijk in Engeland (greenwich om precies te zijn).

bij de woorden oostkust en westkust kijken we altijd naar de landen zelf waar die kust van is. Nederland heeft altijd een westkust, en als je in Engeland staat en je kijkt naar het oosten dan zal je dus naar onze westkust kijken. de engelsen noemen dat niet opeens onze oostkust.
en als je in tokyo staat en je kijkt naar het oosten dan zie je de westkust van amerika, die naam verandert dus niet opeens in oostkust omdat je toevallig ergens anders staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, en mensen maar roepen dat Nl op het westelijk halfrond ligt. De verwarring zal wel komen omdat we ons 'het westen' noemen.

Andere antwoorden (6)

Als je puur naar een land kijkt, dan is het bepalen van oost en west makkelijk; west ligt aan de linkerzijde van het land en oost uiteraard aan de rechterzijde. Zo wordt dus ook de oost en westkust van de vereningde staten bepaald.
13 jaar geleden
Er veranderd dan toch niets? Als wij naar het westen kijken, zien we toch ook de oostkust van america. Oost blijft oost, west blijft west, maakt niet uit waar je bent, behalve op de noord en zuidpool niet geloof ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde is rond, dus als jij maar lang genoeg naar het oosten blijf lopen, kom je vanzelf in het westen terecht.

Er is geen omslagpunt, mensen zullen de richting uitwijzen waar iets dichterbij is.
Daar speelt waarschijnlijk ook nog bij mee dat in Amerika de wereldkaart er anders uitziet dan bij ons, zie afbeeldingen.

Voor ons is China minder ver vliegen als we naar het oosten gaan, voor Amerikanen is het minder ver vliegen als ze naar het westen gaan.
Dat neemt niet weg dat China blijft liggen waar het nu ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat klopt toch niet helemaal? als je naar t oosten loopt blijf je toch altijd in t oosten? pas als je een stap achteruit doet ben je in t westen, of denk ik nou verkeerd?
Cryofiel
13 jaar geleden
Je denkt echt helemaal verkeerd. Als je lang genoeg naar het oosten loopt, kom je terug op de plek waar je bent vertrokken. Als je vanuit Arnhem naar het oosten loopt, kom je in Den Haag terecht! (Je bent er sneller wanneer je naar het westen loopt, maar daar gaat het in dit voorbeeld niet om.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met deze zin: "...dus als jij maar lang genoeg naar het oosten blijf lopen, kom je vanzelf in het westen terecht." bedoelde ik te zeggen: Als je maar lang genoeg doorloopt in oostelijke richting, kom je automatisch ten westen uit van waar je je eerst bevond.
Het omslagpunt van iets oost of west noemen ligt bij het object zelf. Als jij je in de V.S. bevindt, ligt Nederland in het oosten, als jij je in Rusland bevindt ligt Nederland in het westen. En dat geld voor iedere plek apart, dus er is niet één scheidingslijn waar je overheen kan stappen waardoor de boel omklapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn inderdaad grenzen aan Oost en West
Het gaat niet altijd on de kompasrichting , maar ook hoe we onze Aarde verdeeld hebben.
De 0° meridiaan ligt op Londen (Greenwich)....alles dat zich tot 180° ten Oosten bevindt is Oosterlengte (dus wij liggen in het Oosten)...Alles ten Westen tot 180° is Westerlengte. Op een gegeven moment komen die twee lengtes samen op de datumgrens (ongeveer volledig de andere kant van de wereld)
Dus : Het Verste Oosten en het Verste Westen liggen juist naast elkaar ...met dien verstande dat op de grens de datum overslaat.
Maar datis niet gelijk aan de kompasrichting ....want die zal ook in het uiterste Oosten naar het Oosten wijzen wanneer we toch in het uiterste Westen zitten.
Tussen Oost en West hoe wij het gebruiken zit dan nog een derde aspect.
Vanuit Europa noemen we het Oosten in feite de Aziatische culturen en enger zelfs de Oost Europese en de Arabische.
Het Westen (wij) hebben dan de Westerse cultuur = Europa en Noord Amerika .
Die culturele opdeling gaat ook in Zuidelijke richting....maar dat is alleen een soort van etnische , sociale , culturele indeling.

Toegevoegd na 1 uur:
Voorbeeldje :
Australië ligt ver in het Zuiden en ver in het Oosten (ZO) volgens het kompas.
Het ligt ook ver in het Oosten volgens de Meridianen.
Maar door het derde 'culturele' aspect hoort het toch tot de Westerse wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verwart het oosten of westen van een land ten opzichte van het oosten of westen van de wereld. Bij die eerste had je de USA niet als voorbeeld hoeven te gebruiken maar het ook gewoon met bijvoorbeeld Duitsland kunnen doen.
Voor de Duitsers ligt bijvoorbeeld Bonn in het westen van het land, maar als wij in Nederland naar Bonn (en de rest van Duitsland trouwens) kijken, dan kijken we naar het oosten.