Waarom bestaat de derde wereld en trekken ze niet ergens anders naartoe om te overleven van de honger?

Nu is het moeilijk, omdat landen hun grenzen goed dicht houden. Maar hoe zat het dan vroeger, heel vroeger toen landen nog niet echt bestonden?

Vogels trekken ook naar andere plekken om overleven. In de noord- en zuidpool wonen ook weinig mensen omdat er daar niet overleeft kunnen worden. Maar toch sterven velen een hongersdood in de derde wereld. Waarom trekken die ook niet weg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is de eerste mens in Nederland gekomen (of in europa, of australie)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een zeer goede docu over geweest op National Geographic. Precies met roete en manier.

Antwoorden (7)

Heel vroeger, toen landen nog niet echt bestonden ... toen wisten mensen niet dat het ergens anders 'beter' was. En wat denk je dat er gebeurt wanneer al die mensen uit Afrika naar bv Europa trekken... dan kan je het hier verder ook wel vergeten hoor. Want dan is er niet genoeg werkgelegenheid bv.

Verder... om te reizen heb je geld nodig maar belangrijker nog ENERGIE en als je honger hebt is die energie ver te zoeken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het kwaad dat je kent beter is dan het mogelijk kwaad wat je nog niet kent.

In die tijd waren er ten eerste veel minder mensen, dus de nomadische groepen die toen in de derde wereld leefde hadden veel minder honger en problemen.

Daarnaast waren grenzen misschien minder gesloten dan nu, maar als je met je familie en koeien oversteekt naar het land van een ander brak er ook al oorlog uit, zeker over water.

En om helemaal uit je eigen wereld weg te stappen om bijvoorbeeld schoenmaker te worden in Amsterdam in 1200... Je komt de arbeidsmarkt daar niet op als je de taal niet spreekt, je klanten niet kent en niet bij het gilde zit. En lukt het niet? Dan ga je dood van de honger. Dus blijven de meeste mensen liever zitten waar ze zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen uit de Derde Wereld hebben de mogelijkheden niet om ergens anders heen te trekken waar het misschien beter is, zoals naar Europa of Noord-Amerika. Hoe komen ze daar? Daar is geld voor nodig, hebben ze niet. Stel dat ze er al konden komen dan werden ze waarschijnlijk niet toegelaten door de landen waar ze aanklopten, of ze mogen het land niet uit waar ze vandaan kwamen. Vroeger was er waarschijnlijk niet zoveel honger als nu, er waren minder mensen, dus het eten hoefde over minder mensen verdeeld te worden, er waren geen corrupte regeringen. Als er ergens honger was, doordat gebrek aan wild of door een droge bodem dan trokken de mensen die daar leefden naar een ander gebied waar het beter was. Maar dit is nu (bijna) niet meer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat heel vroeger er geen sprake was van sociale uitbuiting van de derde wereld zoals we die hedentendage kennen. In derde wereldlanden (ontwikkelingslanden is in deze context een beetje raar begrip), was ofwel voldoende voedsel, ofwel leefden er nomaden.
Arm en rijk is maar ten dele een probleem van aanwezigheid van voldoende voedsel en water, maar veel meer een sociaal probleem. In de middeleeuwen was het gros van de bevolking hier ook straatarm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger waren wij ook 'derde wereld' met de ogen van nu.
Naast de koloniale uitbuiters gingen velen op avontuur naar een beter bestaan : Noord en Zuid Amerika , Australië....ten koste van de plaatselijke bevolking.
Daarvoor waren er talloze landverhuizingen om vooral economische redenen.
Die wens bestaat vandaag de dag nog ...half Afrika zou naar Europa en Amerika willen komen om economische redenen.
Maar dat kan bijv.Europa niet aan nog demografisch , noch economisch ,noch cultureel....daarom wordt het de kandidaten zeer moeilijk gemaakt. Geschoolden maken nog de grootste kans...met het gevolg dat de armsten en minst ontwikkelden aan hun lot worden overgelaten ( brain-drain)

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben in de brousse geweest ....daar hebben ze nu ook internet ! ...de mensen zien nu het verschil tussen hun bestaan en het onze en ik heb het gevoel dat de drang naar emigratie nog groter wordt de laatste jaren ...en dat het stilaan begint te ontsporen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dappere en risico welwillende mensen trokken weg, de angsthazen en de risico mijdende bewoners bleven zitten waar ze zaten. Bijvoorbeeld: een deel van Afrika trok naar Azie en stak zelfs over naar Australie, maar ook naar Amerika. We praten dan over 15.000 jaar geleden

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat mensen arm zijn ligt niet aan de boze buitenwereld maar aan de mens zelf. Waarom is Israël een hoog geïndustrialiseerd land en de rest van de regio nog steeds een duale economie. Waarom zakt Nederland steeds verder af op alle moderne gebieden en verheffen de landen in Azie zich steeds verder boven ons uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Ga jij dat uitleggen aan de zieke, verzwakte bewoners van een krottenwijk in een tot op het bot corrupt derdewereldland? Fijn, zo'n maakbare wereld.
Mensen trekken wel degelijk weg als ze zich economisch kunnen verbeteren. Natuurlijk is het moeilijker als de grenzen dicht gaan, maar ook dat houdt de mensen niet tegen. Denk maar aan de bootjes met vluchtelingen op de middellandse zee, de illegale grensoverschrijdingen in Mexico en Afrikaners die er voor kiezen om via het Krugerpark Zuid Afrika te bereiken.

Vroeger gebeurde dat ook. (denk maar aan de volksverhuizingen)

Dat mensen uit een hongersnoodgebied niet massaal wegtrekken? Tja het is voor veel mensen altijd lastig om de streek waar je bent opgegroeid te verlaten. Daarnaast wordt hongersnood vaal veroorzaakt omdat de oogst is mislukt. Er is altijd hoop dat de volgende oogst beter is.....